Sunday 16 February 2020

Umrah_Part 2

Salam to all my dear friends and family

Pertama sekali syukur ke hadrat Ilahi kerana diberi rezeki untuk menjadi tetamuNya bermula 14 Jan - 25 Jan 2020. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar, dipermudahkan dari bermula urusan booking sehinggalah kembali jejak kaki ke Malaysia. Perasaan indah di dalam jiwa yang buat tersenyum dan rasa seronok tak terperi..terima kasih Allah..terima kasih Allah!!

Saya tak tau nak expect entry ni pendek atau panjang sebab plan dalam kepala memang nak tulis pendek je..but well, I cannot trust my fingers most of the time ..hehehehe. Menjejakkan kaki ke haramain memang suatu kenangan yang sangat manis. Seronok dia tak sama dengan seronok pi holiday to other countries.

Pergi umrah ni dia punya feel lain macam. Dan pengalaman manis bagi setiap orang tu tak sama sebab kisah kita dengan Allah, bicara Allah dengan kita. Jadi dalam entry ni saya bukanlah nak cerita segala yang berlaku pada trip umrah ni, cuma nak bagi panduan supaya yang 1st timer ni sekurang-kurangnya adalah info dalam kepala, takdelah  blur sangat awal-awal tentang hala tuju umrah.

With Kak Nora

With Fatihah

My niece Hanna, my SIL - Kak Hasiah and Kak Nora

My SIL - Lynn

Tinggal Papa kali ni is a bit diff...not the same yang macam saya travel holiday macam selalu tu. Sayuu je rasa hati ni.  Tapi, sebab saya tahu Fatihah is around to take care of him while i'm away..insyaAllah he's going to be OK.

14 of us yang akan mengerjakan Umrah..semua ni family members.

My siblings - Abg Shiral, Abg Bok, Abg Wan & Syamil, his son Fairel.

Naik Saudi Air, rasa best sebab dengar pilot bagi salam cakap 'arab'. 8 jalan dalam flight tu, layan tidur..layan movie kejap2 aje..lepas tu sambung tidur..edeihh..berapa punya mengantuk daa..

Trip saya ni, KUL - JEDDAH
8 jam atas flight.
Sampai Jeddah, naik bas ke Madinah dalam 5 jam..jauhh mcm nk balik AlorStaq..hehe
4 hari kemudian, dari Madinah nak ke Mekah, naik bas 7 jam pulak..fuhhh..
Moga perjalanan kami dipermudahkan.

Tapi memandangkan semangat nak pergi umrah, apalah sangatkan..duduk je pun. Rasulullah dulu naik unta berapa hari nak hijrah ke Mekah ke Madinah, kita naik kapal terbang naik bas superselesa jadi memang takde apa untuk dirungut pun..hehehe.

Beg sampai dah...jom kita pi cari bas kita ..pi Madinah.

Kami singgah di Al Abyar, Khulays untuk menikmati nasi arab..makan ramai-ramai dalam dulang. Selesai makan, kami solat jamak sebelum meneruskan perjalan ke Madinah.

Selepas tak tau berapa jam bertolak dari R&R, kami sampai Madinah 5pm++. Rasa macam mimpi. Tapi Subhanallah, sampai-sampai tu kan, ni saya lah..dan orang lain pun mesti sama macam ni jugak saya rasa, tak rasa penat walau sikit pun, rasa segar dan rasa macam nak berlari melompat-lompat pergi Masjid Nabawi tu. Dan rezeki kami, hotel pun dekat..kami duduk hotel Mawaddah Safwa lebih kurang 100m dari gate 15.

Apa-apa pun kena bersabarrrr...amek kunci bilik dulu...rehat kejap..mandi dulu pape yang patut setelah lebih dari 24 jam perjalanan.

Inila bilik kami selama 4 hari di Madinah. Mawaddah Safwa

Allah Maha Besar, perkara utama adalah doa. Sebelum datang umrah tu, sebulan, dua bulan or setahun sebelum tu, solatlah hajat, berdoala minta supaya dipermudahkan segala urusan dan dijemput sebagai tetamu istimewaNya ditanah suci.

Istimewa tu maksudnya segala urusan ibadah berjalan lancar, kita dapat rasa nikmat dan hikmah, hati dapat berbicara dengan Allah. Ingatlah dan yakinla, senjata orang mukmin ialah doa walaupun dalam urusan ibadah.  Apa-apa pun, Doa, Doa, Doa, Doa dan Doa walau sekecil-kecil hajat macam mintak senang jumpa saf untuk solat tak nak terkentut bagi wudhu' tak batal or bagi tak rasa nak terkencing or sakit perut..heheheh. Ini  betul..tak tipu.

Kalau terkentut tiada masalah sangat sebab kita boleh ambil wudhu' dalam masjid guna spray, tapi kalau nak terkencing sedikit masalah sebab toilet di luar masjid, kiranya kalau nk keluar ke toilet tu nanti memang kena cari tempat solat barula kiranya.

Tunggu waktu Isyak. Our 1st selfie dlm masjid Nabawi.

Selesai solat Isyak, kami semua berkumpul di gate 15. Moh la kita cari makan . 1st time sampai sini, tak familiar sangat..tapi kami jalan jugak la pelan-pelan cari kedai makan. Mujur Kak Hus ada, dia yang tau selok belok kawasan Madinah ni.  Tak lama lepas tu kami jumpa Kedai Makan Indonesia. Lepas makan, kami balik hotel rehat. Esok subuh nak bangun awal, dalam pukul 3am dah kena bersiap. Seeolok kita pegi awal ke masjid..boleh kita solat sunat, solat taubat, solat tahajjud, qado solat-solat yang pernah kita tinggal dahulu.

InsyaAllah saya akan sambung lagi the next entry.