Friday 6 July 2007

Love & Money

Selalu kita dengar dalam filem or bila kita bercakap betapa cinta seorang gadis kepada jejaka, tidak berlandaskan wang ringgit. Cinta sejati hanya menerima diri lelaki itu seadanya...

No one, I mean nobody will love somebody if he has zero money in his pocket now, and she knows difficult for him to find one. In other words, perempuan tidak akan suka lelaki yang tidak mempunyai duit dan tidak ada prospek untuk mencari duit dalam masa terdekat. Ada perempuan yang penyabar, dia boleh terima lelaki miskin sekarang, but surely she confident he will become somebody in the future. Love tidak perlukan money…? Cinta itu buta? Pergi bagitahu pada batang pisang, mungkin benda itu boleh percaya kalau dia tak percaya boleh tumbuk atau tendang batang pisang tu.

Don’t get me wrong, I’m not saying ladies nowadays semuanya mata duitan. Even kalau dia seorang perempuan baik, bukan pengikis, jujur menyayangi seorang lelaki, still love memerlukan duit. Betul tak? Manusia hidup memerlukan keperluan, keselesaan dan keseronokan. Tiga element ini akan bertambah dengan dasyatnya apabila kita mula bercinta. Dulu sms atau telephone seseorang bukannya satu keperluan, but after you meet someone you love, perkara itu dah jadi keperluan. Walaupun cuma beberapa sen, still involve money. Right? Aku rasa itu adalah contoh perkara paling basic, malas nak cerita pasal pergi dating, pujuk time merajuk, belikan hadiah masa birthday dan macam-macam lagi yang mewajibkan kita mengeluarkan wang yang mana kalau kita solo, itu semua tidak perlu. Bear in mind, IF that guy failed to deliver majority what the girls ask for, that not going to be happy ending. Perkara-perkara itu bukan lah untuk ‘menjaga’ seorang perempuan yang high class, cuma benda-benda biasa. Kalau yang kategori high maintenance lagi la, kena belikan bedak asas make up pun mencecah RM100 every month. Itu baru bedak asas. Ada kawan I yang bercinta dengan pramugari (I tak kata semua pramugari macam ini), baru seminggu dapat gaji duit dah habis belikan alat make up girlfriend dia. Bodoh punya lelaki!

I yakin semua perempuan akan mamandang status kewangan seseorang lelaki sebelum consider untuk menyayangi lelaki tersebut. I tidak kata benda ini salah malah I setuju seratus peratus. I cuma sakit hati dengan wanita yang confident gila mengatakan cinta dia sejati dan tidak pandang wang ringgit. Mungkin untuk kenal dan sayang seseorang tidak memerlukan duit, tapi untuk memberitahu seseorang kita sayang dia, or untuk menunjukkan kasih sayang kita sememangnya memerlukan duit. So, money and love related or not?

P/S: Orang kata lepas kahwin boleh save duit, betul ke? Jom kahwin...!


3 comments:

Unknown said...

laaa... article dari mane amik nih? heeheh...

but i agree and i don't mind if ppl told me that i am materialistic... kalu bercinta mestila nak duit... ingat boleh bahagia dgn makan angin je ke? kembung perut baru tau...

bukan lah nak yang kaya raya, tp nak at least basic necessities tuh boleh dipenuhi and sometimes a bit of luxuries... kalu lelaki tu diri sendiri pon x stabil, camner nk tanggung anak dara aorg? pastuh tuduh perempuan pandang duit... boleh blah la... sape yg nk hidup bersusah payah?

betul tak ira?

suriani said...

love is money and vice versa.. gitu, kan?

Syiera said...

Oya - I read this article masa boring-boring kat UH hari tu..tak ingat magazine apa..it was a great article which i think everybody should know about it.

Your 1st para I agree. Money is everything now days..no money no talk.

Your 2nd para - betul..tak payah kaya..cukupla bagi basic needs. Rumah, kereta, makan, pakai. Kalau lelaki tu tak stabil..silap2 haribulan kita yg perempuan ni plak kena tanggung dia. No wayy..