Monday 16 August 2010

German - 27/6/2010


Salam semua.

Pertama sekali saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut bulan Ramadhan. Maaf Zahir dan Batin Semoga Ramadhan membawa keberkatan kepada semua dan mengukuhkan ukhwah yang terbina. Saya menyusun sepuluh jari memohon maaf atas keterlanjuran kata dan perbuatan, yang menyinggung perasaan saudara saudari dan atas segala kesilapan yang telah berlaku disepanjang perjalanan hidup kita selama ini. Maaf yea.



Sekejap aje kita dah masuk bulan Ramadhan. Dan dengan ini jugak sudah 5 minggu saya meninggalkan bumi Eropah. Which is saya tak tahu bila lagi saya berpeluang akan menjejakkan kaki saya kt sana lagi. Dengan itu...mehla kita sambung balik cerita jalan-jalan saya ni.

Kali ni nak cerita pasal German pulak. Perjalanan dari Amsterdam ke German is about almost 5 hours...adooihhh...macam nak balik Alor Setar plak jauhnya. Apa lg nak buat dalam bas, melainkan makan, minum, sembang, baca buku, tido. 1st destinasi ialah di Cologne, kemudian ke Heidelberg dan Mainnheim.

Cologne Cathedral, a UNESCO World Heritage site


Cologne Cathedral with its two 157-metre-high towers has been the city's famous landmark and Germany's most famous architectural monument for centuries. It took 632 years for Germany's largest cathedral to be completed. The cathedral is one of the most important pilgrimage churches in Europe, attracting visitors from all over the world.





Bukti saya berada di negara German..tu flag German tu dgn org German tu..hehehehe. Knp depa bawa flag? Sebab hari itu ada match England vs German. Kan German menang 4-1. Masa ni still early baru pkl 12pm lebih football pun tak start lg.:)

Church yg sangat HUGE!!



Heidelberg Castle

The wonderful Castle is still the number one attraction in Heidelberg! The castle is a combination of several buildings surrounding an inner courtyard, put together with a haphazard look. Each building highlights a different period of German architecture. The castle has a history almost as old as the city itself. From either the Great Terrace or the gardens, one has an amazing view of Heidelberg, the Neckar River, and the Neckar valley far into the Rhine plain. On a clear day, Mannheim is even visible on the horizon.







Ni pulak bukti saya dah sampai kt Heidelberg.

Bersantai sambil menikmati udara panas...hehehehe


Amazing view dr Heidelberg Castle is the Neckar river and the Neckar valley. Cantikkan?



Ni kt Mainnheim. Its a small town...nothing much to say about this town. Bila kami sampai sana dalam pukul 5 lebih..all shops CLOSE. Yg buka cuma kedai2 kebab dan cafe saje. Shopping complex semua tutup. Mungkin sebab hari Ahad kami sampai sana dan kebetulan ada world cup German vs England on that day..;P


Ok...next destinations is Switzerland..:)

4 comments:

suriani said...

sonok kan bejalan menikmati keindahan alam semesta ciptaan yg maha esa tu...
terasa diri kecil je, kan?
teruskan mengembara..

iza said...

untungnya badan jd org bujang kan iera.. puas berjalan ke sana sini..seronok tgk gambar2 bercuti..

Syiera said...

hi umi ameer

thanks for ur support..insyaAllah kalau ada rezeki bolehla mengembara lagi...:)

Syiera said...

hi iza

Puas berjalan pun iyer jugak...duit byk habis pun iyer jugak...hehehe. Tp, mmg bestla dpt jln2 bila ada peluang kan.

Gambar ada 2 negara lagi tk paste ni...masih dlm process.. tungguuu..:)