Friday 4 November 2011

Attitude



Salam to all my dear friends and family.


Pagi-pagi tadi nak pergi kerja…dah buat saya angin..tahap marah tak sabar. Bukan pagi ni je…dah selalu sangat dah. Knowing our m’sian drivers macam-macam perangai..termasuk saya jugakla. Tapi saya ni memandu tetap mengikut peraturan jalanraya..dan tak menyusahkan orang lain. Cuma kadang-kadang tu bila angin tak betul mau jugakla rasa nak langgaq system jalan kat m’sia ni..tapi saya tak sampai hati la nak langgaq..sebab tak mampu nak bayaq….hehehehe. Sepanjang saya duk bawak keta ni kan…dah dekat 20 tahun gak la..Alhamdulillah tak adala inciden-inciden yang tak diingini berlaku…mintak simpangla naaaa. Apa yang saya amalkan..senang je..masuk je keta..baca Bismillah….pastu baca ayat Kursi..insyaAllah sepanjang perjalanan kita akan dilindungi oleh Allah.

Meh saya nak citer pasal our m’sian drivers nih…yang selalu kita duk nampak kat jalanraya. Perkara-perkara ni terjadi depan mata saya..mehla saya nak share. Memang agak panjang…kalau nak baca tu silerla kan…tp kalau macam boring je…ignore je la ek..:)


Taxi – Ni memang kena tengok betul-betul. Depa ni bukan ikut sangat undang-undang..Silap-silap kita plak yang salah sebab tak nampak depa. Dah banyak kali dah kena dengan taxi driver ni. I don’t give a damn pun..lantak hangla. Dia dah nampak ada customer tahan dia..tup tup dia boleh berhenti tiba-tiba…kita ni yang duk ikut belakang tak ke kena stop secara tiba-tiba jugak?? Dengan tak ada signalnya..kadang tu dengan lampu break belakang pun tak ada. So, kalau langgar dia..sapa yang salah…saya jugak yang salah kan..sebab langgar belakang kereta depa. Nyampah betul kalau ikut belakang taxi kat KL ni. Masuk lorong pun camtu jugak…pakai masuk je tak tengok orang lain dah…menonong masuk camtu..macamla kita ni nothing to them. Kita pun drivers macam depa jugak. Bila bagi hon bagi lampu..tau plak marah. Papa selalu pesan, jangan lawan dengan depa ni…biaq p depa p dulu. Memangla…tapi kadang tu menyirap darah tau!!


Lampu break belakang – Tak kisahla kalau salah satu lampu belakang tu tak ada. Ni sampai ke 3rd break light pun tak ada lampu.. So, dah 3 lampu belakang tu tak ada. Kita ni yang duk ikut dia dari belakang..especially kt hiway…ingatkan tak la kena break lagi..tup tup kereta depan dah merah-merah menyala lampunya…ready to STOP…kereta yg depan saya ni tak plak… rupanya tak ada lampu break. Tak ke naya saya kalau kena hentam belakang kereta dia tu? Pastu kereta belakang saya plak…tengah laju tiba-tiba tengok saya emergency break..sure dia pun hentam belakang saya kan? Betul tak? Sanwich plak saya nanti. Saya selalunya tak depend sangat kat kereta depan saya ni (kadang depa ni mengelamun..layan perasaan kan)…learn from experience ni…saya akan tinjau kereta lagi lagi depan tu..kalau kereta tu start break..saya pun kena slow and ready to break..extra extra alert..especially on busy road. Tu la baguihnya kereta tinggi-tinggi ni..walaupun tak setinggi mana kan..tapi boleh ar nampak kereta depan depan saya tu..hehehehe. So please, check lampu break belakang tu…tolongla prihatin sikit to other drivers. Jangan hanya tahu bawak je...tahu menumpang je..tahu duduk…tahu start enjin pastu jalan je. Bukannya susah pun nak check lampu…kalau susah-susah sangat…suruh aje suami ke…isteri ke…anak-anak ke..gf/bf/tunang ke..tengok lampu belakang tu…menyala ke tak semua? Tak pun kalau malas/segan nak suruh depa….ataupun jenis tak boleh disuruh….masa service kete tu…suruh mekanik tu check lampu-lampu semua…susah sangat ke?? Eeeee…geram betul!!


Signal – Yang ni plak…kalau masuk selekoh…nak berhenti…nak perlahan…tolongla bagi signal. Tahan sabar jer la saya ni kalau tiba-tiba kereta depan terus belok either kiri/kanan. Kita ni yg duk ikut dari belakang pun dah tiba-tiba kena break…kereta belakang yg ikut dari belakang pun tentu terkejut jugak kan.. So apa lagi..free free la kena HON dgn saya..i don’t care..i have the right to do so. Depa ingat kita ni ada bionic instint ke…boleh teka-teka depa nak buat apa? Bodoh betullaaaaaaaa.


Jalan-jalan makan angin – Ni bukan makan angin cuti-cuti tau….ni makan angin kat tengah-tengah jalan..salah lane!! Awak tu dah la bawak kete slow…tau la tengah bercinta kaaan…tp, bawak-bawakla kete tu ketepi…lane paaaaaling kiri..ingat tu..paaaaaling kiri..bukan paling kanan or lane tengah yeaa. Ada sekali ni…I was in a rush…saya memang selalu in a rush pun..hehehe. Ada couple ni…tengah bercinta la kot…baeeeeeeeek punya landing makwe atas bahu lelaki ni…they don’t care other drivers kot…depa ni baeeeek punya slow drive tengah-tengah lane. Kok yea pun nak bercinta ke…nak bercanda ke…p balik rumah arrr…. I overtook them..and hon and dusssh off gone!! Tengah kemaruk la tu..depa tak heran gamaknya..lantak hanglaaaaa… Orang lain pun bercinta jugak….tak la sampai teruk sampai macam tu sekali…sampai tak prihatin kat orang lain. ngok ngek betul!! Saya tak kisah kalau kawasan tu bersesuaian dengan keadaan nak bercanda/bercinta dan ber ber ber etc etc semua…. Tapi, ni kat HIWAY what do you expect?? Tolooonglaaaaa..”sigh”



Pegang stereng sebelah tangan - Ada juga drivers yang bawak kete hanya sebelah tangah..ceewahh..terror tu. Mmgla terror kan..boleh drive sebelah tangan….. Mana taknya, sebelah tangan lagi tu pegang rokokla….pegang tangan gf /bf la….pegang foods/drinks…pegang hp la…(ada handsfree tu xpe) atau saja suka-suka nak drive sebelah tangan… sebab dah terbiasa. Ni kalau kereta auto..bolehla pegang stereng sebelah tangan…tapi, kalau manual? boleh? Ni pun sama jugak…style jalan-jalan makan angin…bila dah pegang stereng tu sebelah tangan je…sebelah tangan lagi tu buat benda lain..dia jadi lambat la…tak boleh nak focus on the road. Ni la terjadinya kemalangan…sebab TAK alert while driving. Sama jugakla dengan penumpang yang duduk sebelah tu….apa kata..tegur sikit ke kan…pegang stereng dua-dua belah tangan tu… Nanti kereta dah berhenti betul-betul berhenti masuk parking elok-elok..hang nak peluk ka…nak pegang tak mau lepas ka…lantak hangla kan.. Ni nyawa tau..nyawa..nyawa manusia. If anything happen..barula nak meraung hua hua hua…tak guna dah…tu semua tak ada makna dah. Kalau nyawa depa je yang melayang tu takpe..ni involved other people jugak..tak ke naya tu..mati kering je.


Hon – Iyier…saya tukar hon kereta saya pada bunyi ala-ala BMW..beranganla kaaannnn (tak la bunyi macam original..tapi kuat gak la)… Takpe, berangan tu free. Nak beli keretanya tak mampu…dapat hon pun jadikla….ahaaksss :) :) Kalau nak diikutkan hon original kereta saya tu..bunyinya…kucing pun tak takut. Bunyinya ala-ala manja tak malu gituu…sapa nak takut ye dak? Kucing tak takut..inikan pulak kenderaan lain..heemmm.. Lepas dah tukar..barula saya puas hati. Lama dah tukar pun…masa baru beli keta dulu. Cerita hon ni, saya akan hon bila ada kereta yang kurang ajar dengan saya. Macam tiba-tiba berhenti depan saya, belok tak bagi signal, terjah muncung kereta nak masuk depan saya masa nak bayar tol, motor tiba-tiba overtake and lintas depan saya, bas yang kurang ajar terus gerak lepas dah ambil penumpang, tiba-tiba nak himpit, keluar simpang tak berhenti, binatang lintas (walaupun ia tak sedar bunyi hon tu dan akan terus melintas ala-ala lenggang kangkung tak peduli) dan baaaaanyak lagi.

Parking – Semua orang pergi shopping complex kan? Tak kirala…shopping complex ke…pasar ke….dewan ke..hotel ke…rumah orang ke…Saya ni hantu One Utama selalu sangat pegi sana..hehehe. Kat sana, saya ada favorite parking spot. Memang setiap kali saya pegi sana…memang spot situla saya park. Tak pening-pening nak rebut dengan orang...nak cari …nak tertinjau-tinjau. Saya park depan pintu lift lagi…yang ada parking slot k…kang tak pasal-pasal kena clamping plak…huhuhu. Sangat senang..tak payah nak gaduh-gaduh / rebut-rebut dengan orang dah. Saya akan letak kereta saya dengan penuh kelesaan tanpa gangguan. Yelah..kadang tu masa kita nak masuk parking tu kan…adala kereta belakang duk menunggu nak masuk/jalan..macam tak sabar-sabar je nak jalan kan. Ni, ada yang terhegeh-hegeh nak cari…bila dah masuk parking terlebih ke kiri sgtla…terlebih ke kanan sgtla…tak reti side parking la…alih-alih suruh org lain park kan kete pun ada jugak..saya pernah nampak. Ni kes perempuan la ni…tak semua perempuan camtu…saya pun perempuan jugak..tp idakla sampai nak suruh orang lain park kan kereta…buat malu jerrrr. Muka dah cantik..kereta mahal..alih-alih tak reti park..mesti lesen beli tu…hehehehe. Same goes kalau saya park kat Ikea, The Curve…saya memang ada parking slot baeeeek nya dan strategic. Senang jalan nak keluar masuk..nak bayar tiket parking pun senang..dekat dengan security for our car safety…dan tak lupa juga untuk keselesaan warga emas yang tak larat nak jalan jauh…macam Papa saya..hehehe. Papa tu boleh je nak jalan..tapi saya pun kena jugak consider dia kan…Tak kanla park at Zone A….pastu kena jalan kaki hingga ke Zone D..nayala tu namanya kan. Lagi satu, time management is important…janji at certain-certain time/place..u must be there…(anak AirForce mmg camtu sgt punctual) kita tak boleh la bagi alasan parking susahla..jalan jem la…hujanla…kereta tak boleh startla…tayar pancitla..tu semua awtar!! Tu semua alasan tak boleh pakai..hehehe. Kalau dah berjanji pukul 2pm, xkan 2pm baru nak keluar rumah ye dak…u kena back track time..janji pukul 2pm..keluar rumah pukul 12.30pm ke… we never know what’s going to happen on the road, or even in the house.,. kereta tak boleh start ke..tayar pancit ke…kena rompak ke. Knowing jalan kat KL ni…kalau hujan je jem. At least there’s ample time for the other half to think..either nak terus jumpa or just cancel or postpon to other date. Idakla nanti tertunggu-tunggu ke…or kena bebel ke kan, – Eh’ related ke dgn topic Parking ni..? Heem..xpe..hentamm..:P


Speeding/Menyudu – Bestkan kalau dapat speeding kat hiway nih…terutama kalau dapat drive kereta yg berCC besar..lajuuuu je kan. Nak dibandingkan dengan kereta saya ni..apala sangat nak speedingnya. Ni cerita kalau saya drive up north balik kampung guna hiway PLUS. Musim-musim perayaan/cuti sekolah ni memang penuh kereta kat hiway. Selalunya inciden ni berlaku bila saya overtake other cars/lorry/bus. Saya tak suka kalau ada kereta yang suka menyudu…tau menyudu tu apa? Alaaa…yang ikut rapat-rapat kat belakang kereta tu..pastu siap bagi lampu tinggi suruh cepat…laju sket!! Yea..yea..yeaa..saya tahu..saya tengah overtake lori/bas/kereta yg berCC kecil….tp agak-agakla yea…hiway is 110kmh…saya tengah laju la ni…ce bawak-bawak bersabar sket…. Saya tau la..kereta u mahal…berCC besar…and boleh speed… But, u must bare in your mind….u and me (the driver) bawa family your loves one…so please…consider to other drivers k. Kadang tu depa ni suka tunjuk hebat kt jalan..yelah..keta depa mahai...keta i cabai je..tak setanding depa tu semua.. (ada unsur-unsur cemburu ni..hahahaha)


Tol – Kita semua menggunakan tol kan? To those yang menggunakan Smartac, Touch & Go saya tak kisah sangat. Tapi ni bagi pengguna yang membayar Tunai. Kalau dah tahu…u akan lalu jalan yang bertol and at certain-certain amount..be prepared please! KL ni banyak sangat tol..dan bermacam-macam nama dan bermacam-macam jumlahnya. Yelah, saya pun tak salahkan pengguna jalanraya jugak kan. Tapi, kalau dah jalan yang sama kita lalu hampir setiap hari..tak kan la kita masih tak tahu jumlah sebenar yang patut kita SIAP! Ada tu..pagi-pagi nak pegi kerja…lane memang confirm panjangla kan…beratus2 meter…ada sorg mangkok ayon ni boleh bagi duit RM50!! Saya boleh terima lagi kalau RM10 or RM5. Tapi, pick hours in the morning ok bagi RM50!! Berangin berasapp jeer!! Pastu si penerima duit tu pulak..punyala lembut lembai nak bagi balance tu. Patutnya pagi-pagi tu kena cergas!! Tak ada masa nak lembut lembai sopan santun bagai..everybody is in the rush..nak redah jem lagi lepas tu. Sama jugak petang-petang nak balik kerja. Ada jugak yang bagi BIG amount untuk cost RM1.60!! Rasa macam nak langgar aje. Saya ni, kenapa tak guna T&G? Memang saya guna T&G, tapi kadang tu termasuk lane Tunai & T&G, sebab lane T&G TUTUP then how? Ada tu pulak…dah sampai giliran dia nak bayar…baru terhegeh-hegeh nak cari duit!! Nak bawak kluaq wallet cari duit, korek syiling-syiling dalam bekas rokok, bekas duit etc etc…Ada ka patut?? Tadi hang duk beratoq lama tu hang duk buat apa??? Berangan?? Yang penumpang sebelah tu…tak boleh ke tolong siapkan duit ka…tolong peringat kat driver tu ka….siapkan duit masa nak bayaq tu!! Isshh…saya memang tak tahan sabar dengan orang-orang macam ni… Tak Sekolah Agaknya!! Ada tu plak mangkok ayon ni…kita ni duk elokla beratoq kaan…tup tup ada sekoq ni boleh masuk muncung keta nak masuk depan..without any signal zasss bagi muncung…dengan muka macam tak bersalah...hati kering kot....hebat dia nooo..mentang-mentang dia bawa keta besaq….kita ni keta cabai….tak peduli kat kita pun..hang mmg kurang ajaq!!


Perkara-perkara tersebut diatas tak la terjadi setiap hari…tetapi SELALUnya memang berlaku. Kepada penumpang yang duduk sebelah driver tu tak la terasa sangat BAHANGnya melayan kerenah-kerenah pengguna jalanraya ni.. Tp, pemandu ni yang boleh naik darah tinggi dibuatnya kalau hari-hari kena tempuh aksi-aksi macam ni. As a driver tahula kan…dah hari-hari kena layan macam-macam kerenah pemandu di jalanraya ni.


Itu sajala nak mengomel untuk hari ni. Until next post k.


SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA..DAN SELAMAT MEMANDU, HATI-HATI DIJALANRAYA.




2 comments:

suriani said...

heheheh.. sikit punya maarah ka dia tuuu..

akak stuju bab hon tu.. akak mmg suka bagi je sekali hon baik punya panjanggggg jugak kat org yg berenti suka2 hati takde signal and masuk simpang ikut sukati bapak dia.. haaa..horn je..

kasi peringat kat dia.. dia bukan sorang2 di jalanraya.. mmg ramai lagi yg tak tau menghormati org lain.. so, inilah cara kita mengajar depa.. hik!!

Syiera said...

kak su bidadari..

Mmg marah bila bercerita bab memandu ni kak..mcmla jalanraya ni depa yg punya..addooillaa..mcm2 perangai.