Sunday 3 May 2015

Kenangan di Kota Kinabalu

Salam to all my dear friends and family..

Trip kali ni ialah ke KK.  Lain sikit kali ni..bukan hanya kami berempat..tapi 9..!!  Can you guys imagine bertapa havocnya kami..hehehe.  Memang meriah trip kami ni..macam2 ragam karenah gelak ketawa...happy sangat..!!

Mulanya hanya kami plan untuk pergi 4 orang..geng travel saya la... Why not we do something different this time..ajak lebih ramai ahli.  Good idea jugak..so saya mengajak Kak Sue and Kak Norita officemate saya.. Termasuk Kak Nora jugak..which is ahli dlm group chat jimba kami.  AND Fiza..!! Yess...Fiza pun merupakan close friend to us jugak.
Kak Norita invite her sister as well..Kak Chik.  Maka bergabungla kami semua menjadi 9 orang.

Bermula la saya mencari tiket AA yang murah..bersesuaian dengan tarikh yang kami nak pergi.. Kami semua sepakat untuk mengambil tarikh cuti umum Thaipusam & Hari Wilayah. Depart dari KL 31 Jan till 3 Feb 2015..dapat 4 days off termasuk Sabtu & Ahad. Jimat cuti kami..kekekeke. Lepas dah confirm flight...cari hotel di KK & Kundasang.. Alhamdulillah...settle dah booking semua..its time to fly.

Kami semua berjanji berkumpul di KL Sentral..dari situ kami naik ERL straight ke KLIA2.  Kat KLIA2, Kak Mama, Kak Kay & Amie dah tunggu kami kat sana.

Me & Kak Nora dalam ERL to KLIA2.

Bila semua ahli travel dah sampai KLIA2..kami terus ke checkin counter untuk drop our luggage.  Masa tengah Q nk drop luggage tu..dapat wassap msg dar JC (bossku).   Alaamaakkk...msg apa plak pagi2 dah hantar wassap..kita nak p holiday..dia plak hantaq msg..berdebar2 nak bukak msg wassap..huhuhu.  Buka jugakla baca..rupanya dia nampak saya and the geng tengah Q.  Rupanya dia pun ada sana jugak..dia nk p Bali..kekeke.  Well, wish her happy holiday jugakla..heheh.. Legaa..ingatkan msg about work..!! Definately tak akan layan la kann...hehehe.

Kami 9 orang..memang havoc..!!

Muka dah kenyang lepas breakfast ni..hehehe.. Tak sabar nak boarding gayanya.  Happy face senyummm dari pintu masuk lagi..:)

KK here we come..!!

Perjalanan 2 1/2 jam was smooth...alhamdulillah kami selamat mendarat pukul 12.05pm. Sampai saja kami kt KK Airport..terus saya call En Radzi.  En Radzi menyediakan perkhidmatan kereta sewa di KK.  Siapa yang nak sewa kereta..boleh refer kat link ni https://keretasewakotakinabalu.wordpress.com/. Segala jenis model kenderaan ada kat sini dan harga pun berpatutan.

Kami sewa Toyota Hi Ace..memandangkan ahli k
ami ramai 9 orang..jadi sesuaila kami guna van untuk memudahkan kami bergerak.  Staff En Radzi dh sampai kt airport rupanya...cuma tunggu kami saja.  Tanpa buang masa..terus kami naik van dan terus gerak ke destinasi.

Ini la van Hi Ace yang kami sewa.  Muat kami 9 orang..sangat selesa.. Masa ni kami berhenti singgah kat Menggatal untuk lunch sebelum kami meneruskan perjalan kami ke Kundasang. Selepas makan kami singgah kt masjid yang berdekatan untuk solat jamak..kami kan musafir gituu..:)

Sepanjang perjalanan kami ke Kundasang it was a bad weather.  Hujan sepanjang perjalanan kami ke sana.

Berkabus pun iyer jugak..memang kena extra careful to those yang nak drive ke sana.  Jalan pun berliku-liku..berbukit bukau...curam tu yang tak tahan tu.  Chayookk to Fiza..!! She do the driving from KK to Kundasang..:)

Alhamdulillah...perjalanan yang mengambil masa selama 2 jam lebih tu..kami selamat sampai di Olundus View Chalet.  Hujan mengiringi kami hingga ke Kundasang.  Yang penting kami selamat sampai..:) Saya terus checkin memandangkan masing-masing dah memang kepenatan.  Meh nak review sikit keadaan chalet kami ni.  Kami dapat bilik connecting room..kena amek extra bed each room ..hehe..salah pengiraan.  Tapi, tak pe..semuanya OK aje bila keadaan dah ramai-ramai tidur macaman pun tak pe..janji dapat rehat..dan tidur.  Lagi satu perkara yang tak tahan ialah bilik kami berdua..tak ada water heater.  Ada tu ada...tapi rosak katanya..addoiilaa teruk camni kami nak mandi memang payahla.  Sanggup tu masak air panas untuk mandi..kalau nak mandi direct tu memang tak laa..sejuk bangaatt..!!

Tu cik Hi Ace kami kat parking..hehehe.  Hujan tengah turun masa ni.

Dinner time..lepas dah mandi barula rasa fresh sket..baru ada mood nak makan sejuk-sejuk Kundasang ni.

Moh balik bilik...perut dah kenyang..a new day tomorrow...new adventure..:)

Morning view from my room di O'lundus. Cantik ciptaan Allah swt.

My roomate..:)

Meh kita breakfast dulu sebelum kita tour our journey.  Hanya kami yang paling awal..banding other guest.. We need to start early..banyak tempat nak pegi hari ni..:)

Gunung Kinabalu depan lodge kami.

Our 3d2n stay at Kundasang

Perjalanan ke Desa Dairy Farm.  The roads from Kundasang to the farm quite steep and drivers should be more alert when driving up/down especially when its raining.  From the main road into the farm, road are not maintained thus be extra slow when driving.  Drove up from Kundasang requires a strong determination and dedication of the driver.  Make sure your car's braking is functioning..!!

If you want to experience a mini New Zealand, this is the place.

I love the beautiful scenic view of the place. Peacefully, natural, cool and fresh ambiance.  Will visit this place again..!!

The view is stunning especially when the sky is clear you can see Mt Kinabalu.!!

The weather was awesome, even our pictures turned on PERFECT!!

Aksi bebas kami di ladang lembu

Dapat jugak brgambar dgn lembu itam puteh ni..kekekekeke

It's a very nice place and highly recommended to visit, only 1 hour drive from KK, located at Kundasang Village.  A very beautiful scenary, green and peacefull, many attraction here, a shop that you can buy product of milk as yogurt, ice cream etd.  OR feeding cow or goat must be fun for kiddos.

When we reach to the farm, the thing that struck my mind was wow this place looks like New Zealand with its green grass, cow, Mt Kinabalu at backdrop and cooling weather.  U pay rm4 for entrance fee and i can tell you, it's worth more than that.  I don't think there is another place in Malaysia which has a similar dairy farm like this it's one of a kind.

Selesai sudah trip kami kt ladang lembu ni...jom kita p tempat lain plak

Puas hati kami dapat explore dairy farm ni...macam2 karenah aksi bergambar kat sini.. Seterusnya kami ke Poring Hot Spring and canopy walk.. Fiza la yang memandu Hi Ace kami tu..kekeke.  Saya masih tak berapa nak berani lagi...masih dalam proses pembelajaran amek mood berani driving kat sana..hehehe. Winding road kat sana...memang mencabar minda sungguh...tapi kalau kita tak cuba sampai bila pun tak boleh yea dakk...

Sambung next entry yea...:)