Sunday 11 October 2015

Kenduri @ Tioman #throwback 2008

Salam to all my dear friends and family.

Cerita lama ni..sayala nk imbas kembali kenangan majlis kahwin di Tioman..:)

31 Oct 2008

Kami bertolak dari KL pukul 1am. Berkumpul kat tol Sg Besi..4 kereta semuanya.  Elokla tak ramai rombongan ni, nanti ramai-ramai susah pulak nak mengawalnya.  Saya drive dari KL hingga ke Air Itam, dan selebihnya Abg Faiz drive hingga ke Mersing.  Perjalan kami dari KL ke Mersing mengambil masa lebih kurang 6 jam.

Sampai di jeti Mersing, kami kena naik feri ke Pulau Tioman.  Harga feri sehala RM25.00 aje.  First feri to Tioman is at 7.30am. Kami sampai kt jeti pukul 6.45am.  Sempatla kami berehat walaupun tak makan.  7.30am feri sampai tapi tak terus jalan, tunggu hingga penumpang penuh.  Feri bertolak pukul 7.50am. Perjalanan ke Pulau Tioman is about 2 hrs. Dalam feri kami semua tidur tak sedar diri sebab terlalu penat dengan perjalan yang cukup jauh.

Kami sampai di Panuba Inn dalam pukul 10am lebih sikit camtula.  Kami disambut dengan ramah mesra oleh tuan chalet dan jugak Ku A cousin saya iaitu merangkap pengantin lelaki. Cousin saya ni memang dah seminggu lebih awal dia kat sana, untuk membuat persediaan segala hal-hal nikah kahwin ni.

Kami sampai aje kt chalet, kami dihidangkan dgn mihun goreng, mee goreng, murtabak, roti tea/coffee and orange juice.  Lepas tu Ku A bagi kami kunci bilik masing-masing. Masuk aje bilik, again kami tidur pengsan.  Just imagine our journey took us more than 10 hours mau tak pengsan.

Kak Bisma called, suruh turun lunch pulak..kalau lambat nanti habis.  Kelam kabut kami bangun..if not nant mana lagi kami nak makan.  Sebab kedai kat kawasan situ semua dah tutup memandangkan angin monsun ribut dah melanda kt Tioman tu.  Cuma Panuba Inn ni saja yg masih beroperasi.

Feri yg bawa kami ke Tioman

Approaching Panuba Inn

Lunch, kami dihidangkan dengan lauk-lauk kampung.  Sedap jugakla masakan mereka.  Tuan chalet ni berasal dari Kelantan, sebab tu la masakan depa sedap2.  Selesai makan, sambung tidur lagi..hehe..hehe..hehe.. tu ajerla kerja kami asyik tidur sejak sampai.  Lepas solat asar, kami bersiap untuk jtour sekitar Pulau Tioman.  Abg Edy ajak kami explore,  well, kami pun bersiap dan jalann..

Lepas solat asar, kami bersiap untuk tour sekitar Pulau Tioman.  Abg Edy ajak kami explore,  well, kami pun bersiap dan jalann..

Perjalanan kami dari chalet tu kena jungle tracking nak ke kampung seberang. Thrill jugakla..tapi tak la jauh dalam 30 minit tracking.  Jenuh jugak ..sapa yang tak tahan tu memang boleh pancit. Lepas dah panjat / turun bukit, kami berjalan pulak. Jalan ke kampung-kampung yang berdekatan.  Sepanjang perjalanan kami tu, boleh jumpa beberapa buah chalet yang boleh disewa.  Tp, saya tak  ingat namala pulak sebab banyak dah tutup.
Kedai-kedai pun ada jugak kat situ..tp sebab semuanya tutup..kami tak ada pilihan dan hanya terus saja berjalan dari Panuba Inn tu sehinggala ke Airport Tioman.  Punyala jaaauuhhh.. Rasa macam nk terputus dah urat2 sendi lutut dibuatnya..dengan kejangnya..sakitnya..dengan lengguhnya.. Pada saya memang tak larat.. more than 5km kot kami berjalan.. Kami stop kt duty free shop.  Kami beli drinks, maggie, chocolates, sandles, t shirts etc etc etc..

Otw back, Abg Edy dapat cari taxi sapu.  Sekepala dlm RM5.00. Kalau nak naik bot boleh, tp kena bayar RM25.  Kalau naik bot boleh direct terus ke chalet.  Tp, kalau naik taxi dia cuma bole hantar hingga ke kaki gunung tu aje.  Bukan kat kaki gunung sangat pun..kena menapak jugakla sebelum sampai ke gunung tu.. Addooii..kami ramai2 agree naik taxi..pehtu menapak.. Sampai aje bilik..terus pengsan lagi..hehehe. Penat weeyyy..!! First day sampai dh mcm2 kena buat..kekekeke.

Dinner is at 8pm.  Malam tu ada BBQ.  Depa jamu ikan, udang, sotong, ayam + nasi goreng.
Lepas makan balik bilik..pengsan lagi.  Letak2 kepala kat bantal terus lena ntah ke laut mana pun tak tahula.. sbb penat sangat.  Next day apala pulak ceritanya lagi kan.  Ni la pertama kali, saya attend kenduri kahwin kt pulau.  Can you just imagine, kami ni dengan berkebaya, berbaju kurung, berbaju melayu segala..naik bot siap bawa hantar lagi.. Haa..nila nak cerita, dan pada masa yang sama boleh la tengok gambar k.

1 Nov 2008

Harinya telah tiba. Kami semua kena berkumpul 8.30am, sebab bot yang akan bawa kami semua ke kampung seberang bertolak 8.45am. Lepas dah breakfast, barang-barang hantaran pun dah siap, maka ramai-ramaila kami berjalan menuju ke jeti. Nasib baikla angin tak terlalu kuat, kalau tak habisla segala-galanya terbang. Sebab tula concept hantaran kali ni tertutup.

Sampai kat sana, kami disambut oleh adik pengantin perempuan dan kami ikut aje dia ke rumah yang telah disediakan untuk rombongan pengantin lelaki. Akad nikah pukul 10am...sementara nak menunggu pukul 10am ni sempatkan Kak Bisma mengalter barang-barang hantaran tu...add here and there.

Tepat pukul 10am kami keluar dari rumah singgah kami dan berjalan menuju ke rumah pengantin perempuan. Sepanjang perjalanan ke sana, ada la beberapa orang mat/minah salleh terpegun tengok kami nih. Yelah, depa pun tak sangka yang depa akan tengok majlis berkahwinan kat Tioman ni. Siap bergambar dengan kami semua tu..isshh..terglamour kejapla hari tu..heh..heh...heh. Nasib depa tu berpakaian sopan, kalau berbikini bagai....minta maafla..tak dapat nak melayan..:)

Ku A hanya sekali lafaz aje. Tu memang dah beberapa kali hafal dah tu. Lepas tu kami dijamu makan nasi. Sedap masakan kat kampung depa ni. Sebab lauk-lauk semua baru masak, pehtu terus kami makan makanan yang panas-panas tu, dengan perut kami yang tengah lapar ni.. memang sesuai sangatla.

Dah selesai makan, balik semula ke rumah persinggahan kami. Kali ni tunggu untuk Ku A bersiap untuk bersanding pulak. Bersanding pukul 1pm. Sempatla kami sembang2...tidur2...gossip2...etc..etc...etc.

1pm tepat kami pun bergerak semula ke rumah pengantin perempuan untuk sesi bersanding pulak. Lepas dah bersanding, menepung tawar, bergambar semua kami diarah ke main table untuk makan beradab. Saya tak la duduk situ...my uncles, aunties, other cousins duduk situ. Saya duduk bawah makan rojak buah dan cendol. Tengah panas2 macam tu…mmg sedap makan cendol. And makan nasi 2nd round..:)

Lepas dah selesai segala acara kenduri kendara ni…kami semua dah penat dan nak balikla ke chalet kami untuk berehat. Tp, masalahnya bot yang bawa kami pagi tadi only available at 6pm. Why at 6pm? Sebabnya bot tu dah berlayar jauh ke tengah laut untuk scuba dive. Adddooii…lama lagi tu. Tp ada other alternative. Kena kena naik sampan. Tapi sampan ni yang ada motor tu…bukan yang kayuh tu. Hehehehehe….betul…kami naik sampan balik ke chalet…tak percaya..? tengokla gambar tu. Kami ni dah macam…ala2 orang indon nak balik Indonesia aje...heh..heh..heh..heh..:) :D Dengan nak bawa hantaran dari pihak perempuan balik ke chalet issh..isshh...memang mencabar sungguhla kami semua. Jenuh gelak kami dalam sampan tu...hahahahaha.

Petang tu kami semua mandi laut. Saya tak mandi sebab tak tahan sejuk dan badan pun tak berapa nak sihat sangat. Cousin-cousin saya yang lain semuanya mandi laut. Saya cuma berteduh bawah pokok nyiok aje menikmati sunset.

Malam tu kami dijamu dengan hidangan nasi + lauk-lauk, wajik, coffee/tea & sirap. Lepas dah makan, saya terus masuk bilik dan tidur.

2 Nov 2008

Kat Tioman ni 6.30am dah terang tau. Ingatkan pukul 7am lebih ke...rupa-rupanya baru 6.30am. Memang kat sini terang cepat. Tp, cuaca pagi ni macam tak seterang kami mula-mula sampai dulu..mendung..kelabu asap aje. Laut pun tak nampak sparkling dah. Masa kami tengah breakfast dah nampak tanda-tanda hujan akan melanda kawasan kami. Dari chalet kami, saya boleh nampak kat airport hujan dah mula turun dengan lebatnya. Masa tu dalam pukul 8.30am. Saya bgtau kat Abg Faiz, ni macamana nak naik feri 10am kalau laut dah bergelora lain macam aje nih.

Tepat pukul 9.00am...hujan lebat giler....siap kilat..petir lengkap. Saya dah takut dah nak naik feri ni kalau keadaan cuaca macam ni. Kak Bisma call, dia kata, memang kena naik feri pukul 10am jugak..nak tak nak kena naik jugak. Next feri is at 4pm. Addooii...okla. Saya dah agak sure feri ni akan melambung-lambung hebat punya. 10.30am feri sampai. Kami masuk dalam feri tu terhoyong-hayang, terhoyong-hayang. Memang comfirm mabuk. Apa yang terjadi dalam feri tu, biarla rahsia yea..sbb saya pun tak tau nak cerita macamana keadaan dalam feri tu.

Kami sampai kat jeti mersing pukul 12.45pm. Lega sungguh kami bila feri selamat sampai kat jeti. We had lunch kat sana, shopping souvenir sikit..tak banyak sangat pun beli, sebab masih mabuk laut....kepala ni duk terhoyong-hayang lagi, nak shopping pun tak ada mood.
Letak barang-barang dalam kereta, then we all proceed balik KL. Sepanjang perjalanan ke KL, kami sembang2 lagi keadaaan kami mabuk laut macamana, dengan aksi-aksi yang tak disangka-sangka. Penat gelak dibuatnya.

We had dinner at R & R Air Keroh, sambung lagi cerita dalam feri tadi..haha..haha..haha. Sampai KL pukul 10.30pm. 12 hours punya perjalanan kali ni. Yelah...sebab kami berehat makan...tu yang jadi lama tu.

Itu la pengalaman saya bersama cousin2 saya yang lain menghadiri majlis perkahwinan cousin saya Ku A di Pulau Tioman.

Untuk Raja Zaharuddin (Ku A) & Junaidah (Jun) Selamat Pengantin Baru, semoga berkekalan hingga ke akhir hayat. Pengalaman kami semua kat Pulau Tioman sungguh mencabar dan tak akan kami semua lupakan sampai bila-bila. Thanks for your kind hospitality and service to us all here from KL.