Thursday 10 December 2015

Autumn trip - Day 4

Salam to all my dear friends and family.

2 November 2015 - Nami Island.

Lepas saya balik dari Korea..ramai yang tanya berapa budget nak pergi sana, macam mana nak pergi tempat-tempat tu, macam mana dapat MAS flight murah, macam mana nak cari guesthouse, pakai travel agent ke and so on.. First thing, for your info, saya tak pakai travel agent pun..or tourist guide or whatsoever.  Uolls jangan risau..Korea sangat selamat.

Kami pergi sana sdn bhd..semuanya kami buat sendiri.  Itula guna cik google..segala macam info ada dalam tu.. dengan usaha lebih sikit..macam-macam ada..segala jenis persoalan ada jawapan dalam cik google.  Banyak info kita boleh refer dengan bloggers, tripadvisor, their tourist infomation centre dan macam-macam lagi..hehe..rajin-rajin research dan study..:)  Sebelum pergi sana tu...kami buat mini meeting to discuss tempat mana yang sempat dan tak sempat pergi on that particular day.  Kalau tak sempat tu..kita boleh plan again next time.  Maybe additional to Jeju Island or Busan plak kann..InsyaAllah..:)

So, the next day our trip is to Nami Island lokasi penggambaran untuk drama Winter Sonata.  Tempat ni memang wajib pergi.  Sila masukkan dalam itinerary.  Kalau nak pergi Nami ni..silala pergi pada hari berkerja untuk mengelakkan kesesakan manusia..huhuhu. Bangun pagi adalah harus awal ye..sebab ia mengambil masa almost 2 hours to reach there.

Dari station Sinseldong > Cheongnyangni [ITX Train = 3,800Won per pax] >Gaypyeong.

Dari station Cheongnyangni ke Gapyeong kena naik ITX Train.  Rupanya tiket ITX ni kena beli separate kat kaunter Cheongnyangni station.  Kami ingat..kami boleh je guna T-Money just tag & go yang macam kami selalu guna untuk Subway.  Then takperlah...train sampai kami pun naik.  Yang peliknya..tak ada seat..penuh..ada kawan-kawan kami dapat duduk... Saya, Kak Kay and Amie tak dapat seat..so kami berdirila kt koc belakang..sebab memang ada ruang kat situ.  Tak lama lepas tu, station master datang..mintak tiket..kami tunjuk T-Money.  Mati-mati dia kata .."NO"!! Haa..sudahh!! Jenuhla kami kena turun next station..!! Rupanya..kami boleh beli je tiket dari dia.. Legaaaa..!!  Dia tanya berapa orang dan nak pergi mana..there and there juga kami purchase tiket ITX from him..hahaha.. kami siap mintak diskaun, sebab kami berdiri kat koc bukan duduk..tapi berdiri!! Dia gelak ajer tengok gelagat kami...dah la cakap macam ayam/itik masing-masing tak paham..Aiyyoo...nasibla kan..kekeke.  Lawakklaa..yang pastinya kami selamat sampai ke tempat yang nak ditujui.

Mengenang nasib sebab kena berdiri dari Cheongnyangni till Gapyeong..huhuhu

Inila station masternya...nasib baikla kami tak kena turun...kalau tak teruk la kami nak redah mana pulak tak tahu..huhu.  Kamsahamnida ajushi...:)

Walaupun kami duduk atas tikaq getah ajer...tapi kami happy...hehehehe mcm koc tu kami yang punya..siap bersiler lagi..hehehe.

Depa berdua siap buat drama dalam tu...ala2 filem hindila kononnya..hahaha.

Kami dah sampai Gapyeong Station.  Uolls jangan plak ingat..bila dah sampai Gapyeong St tu..itula nami island yer...it's Not..!! :P

Inila ITX trainnya habaq haanng...!!  Apa-apa pun kami puas hati walaupun kena duduk kat lantai..yang pasti laju and on time..!!

We're ready to explore Nami...let's GO..!!

Alhamdulillah akhirnya sampai jugak kat Gapyeong Station.  Dari sini nak ke Nami Island, boleh je naik bas. Naik taxi pun boleh...whichever convenient and cheap..hehehe. Naik bas ni guna T-Money. Dari station bas nak ke Nami Island tak jauh sangat pun..less than 10 minutes dah sampai.  Naik bas pun kena berdiri..sebabnya ramai jugak manusia pagi tu nak pegi sana..sabar ajelaaa..

Gapyeong station belakang kami.  Cross jalan arah ke bus stop untuk amek bus ke Nami Island.  Guna T-Money yeaa..sorry tak ingat berapa tak mahal..dalam 1,000++Won je.

While waiting for the bus...kita bergambar dulu..hehe.

Suasana dalam bus ke Nami Island.  Tak lama berdiri pun...less than 10 minutes.

Untuk ke Nami Island ni boleh guna feri or zip wire..  Zip wire ni macam ala-ala flying box yang bergayut terus sampai ke Nami Island.. rasa tak jauh sangat pun.

Akhirnya kami sampai jugak Nami Island..time kami sampai tu still tak ramai sangat manusia. Kalau naik feri dalam 10 minit camtu dah sampai seberang.  Entrance is 8,000Won per pax.  Lepas dah beli tiket, kami terus beratur untuk naik feri.
Kekerapan feri kalau tak salah saya ialah setiap 10 - 20 minit kot.  Setiap feri tu boleh masuk ramai penumpang dalam satu-satu masa.

Dalam feri ada tempat duduk ye...nak berdiri pun boleh..memang kena berdiri all the way sampaila ke seberang kalau orang terlalu ramai...sebab dekat sangat..kalau duduk tak sempat punkoq nak hangat dah sampai..hehehe.  Syoq berdiri lagi..boleh amek video..tengok view dari jauh..bergambar tu sudah semestinya. Kalau nak duduk pun boleh...seperti gambar di atas..hehe.  Seatnya tak banyak.

Depa ni berangan ala-ala Titanic...kekekeke

Selain tengok pokok-pokok dan alam semulajadi negara 4 musim ni...yang sememangnya tak ada kat negara kita kan..it's a new experience for my friend to Amie, Kak Sue, Kak Ita, Kak Nora, Fiza & Kak Kay..:) 2nd time saya sampai Nami ni. Masa kami sampai tu manusia memang beribu2 lemon..pokok-pokok pun dah nak tinggal batang je ni..tapi masih lagi banyak daun.  Maklumla dah nak masuk musim sejuk.

Welcome to Nami Island.  Excited tak terhingga..sampai2 terus bikbaq sana sini..padahal baru kat entrance aje ni.. Jauh lagi perjalanan ni..hahaha.

Walaupun dah nak penghujung autumn, view tetap ohsem.. So masing2 tak tunggu apa dah...siler keluarkan kamera dan terus pose sana sini...

Kalau datang sini..pastikan uolls cuci mata di segenap inci tanah kt sini tau..sebab kita tak tahu bila lagi kita akan datang sini lagi.

Disini rakaman drama winter sonata dan banyak lagi filem2 korea mengadakan pengambaran disini.  Pulau ni tak terlalu besar..dalam 5km luas persegi.. kalau jalan kaki menggah jugakla...hehehehe.

Kami jalan kaki je menikmati pemandangan menarik pokok2 yang tersusun rapi pelbagai saiz dan jenis.  Pulau ni sangat bersih dan nyaman sekali.  Kalau tak nak jalan kaki pun boleh..uolls boleh naik train pusing2 seluruh bahgian pulau atau naik basikal yang boleh disewa.

Ni gambor roomate dongdaemun guesthouse..kekekeke

Thank you kak bisma..sudi bawa kami jalan2 kt Nami ni.....mmmuaahhh mmuuaahh

Berkali-kali try teknik lambung daun ni...akhirnya menjadi jugak..bentuk LOVE plak tu...i loiikkeeee..!!

Depa ni tengah berbincang...bila nak makan ni..perut udah lapor...kekeke.

Berehat kejap..lepas penat buat video klip...hehehe.

Kami berpicnic kat sini.  Dengan bekalan yang kami bawa dari guesthouse..serunding, roti, sambal ikan bilis, biskut, chocolates etc etc..lepak kat pangkin ni sambil menikmati daun2 berguguran.  Pengalaman kt sini, memang kami tak akan jumpa lagi...kalau jumpa pun mungkin dah menjadi situasi lain..hehehehehe.

Lepas perut dah kenyang..ronda-ronda lagi.  Dulu saya datang naik basikal, tapi kali ni kami berjalan kaki aje..seronok jamu mata dengan view autumn yang cantik ni.

Ramai orang kata..masa paling sesuai untuk datang sini ialah musim luruh..pertengahan sept-awal nov.  Daun2 masa ni bertukar kuning, jingga dan merah..dengan keunikan yang tersendiri.  Suhu pun dingin dan nyaman jadi kalau berjalan pun tak rasa penat sangat.

Subhanallah...saujana mata memandang.

Drama Cafe ni famous with nasi goncang.  Tu bangunan yang warna kuning. Untuk ke DC ni akan nampak nami library.  Kedai DC tersorok sket..kat sini ada surau ..boleh solat.

Kami lepak kt Gallery Booxafe'..while the others pergi solat.

Satu benda yang best kat sini..mereka peka dengan keperluan pengunjung muslim..terdapat surau dan restoran halal kat sini. Kalau tak bawa bekal ..boleh jer makan kat sini.  Memandangkan kami dah bawa bekal..perut pun dah kenyang...kami bercoffee2 aje..hehehe.

Tempat ni takdela apa sangat..famous sebab cerita winter sonata, bagi depa yang tak minat tu takde kot feeling lelebih..hehehe.  Setakat jalan-jalan amek gambar scenery, tengok work of art ke..kan kan kan..:)

\

Jangan tertipu yeaa..sebenarnya ni bukan basikal kami...kami hanya 'berlakon' atas tu ajer..muaahahahaha.  Kak Kay minta kebenaran kat couple korea tu..just untuk bergambar..haailaahhh...syukur depa bagi pulak..kalau tak..jenuhla nak p sewa plak..hehehehehe.  Good job Kak Kay..!!  Salah satu tarikan kat nami ni..adalah aktiviti berbasikal.  Rasanya dalam citer winter sonata tu..ada part depa naik basikal kat sini, sebab tu la wujudnya aktiviti ni. Rate untuk sewa 30 min = 3,000Won / 1 jam = 5,000Won.  Kami tak sewa..lagi seronok berjalan dan amek gambar..hehehe.

Indah sungguh ciptaan Illahi..:)

Sini pun cantik jugak, kagum tengok structure pokok yang besar-besar ni membengkok ke arah tasik tepi tu...

Cerita dia mcm ni...ahjusshi tu kami minta dia tolong amek gambar kami..sebab gayanya mcm pro photographer..mana taknya..camera dslr..yg mini camera pun ada... Saya bagi dslr saya pada dia...dia snap snap..tak elok snap snap tak menjadi...ingatkan lawa....hasilnya...sungguh mendukacitakan.  Then bagi camera kak nora plak...hasilnya..bolehla diterima pakai..kekekeke.   Kamsahamnida ajusshi...:)

Tu kat belakang tu..tengok hasil gambar taken by ajusshi..kekekeke.

Mana sempat...snap je..pose je...hahaha.  Janji ada gambar kenangan kt sini.

Group photo..!!

Ntah mai mana manusia ni..memang tak best sebab terlalu crowded dan ramai sangat orang kt sini..nak jumpa geng2 malaysia pun sangatla senang bersepah-sepah..huhu.  Tourist attractions kan...redha jerla.

Kat nami ni banyak gambar yang cantik..semuanya cantik2..kelam bijik mata sat...tak tahu nak pilih nak letak yang mana gambar kat blog...kalau boleh semua nak letak...hahaha.

Bila kita sampai kat sini...yang syoqnya adalah permandangan dia..serius cantik giler.. Kami takdan nak cover seluruh pulau sebab kami dah syoq posing kat satu2 tempat tu lama2...hehehe.  Beratus keping gambar kat 1 area..camne tu...ce habaq mai...hahahaha.

Time jalan along path ni ada background music..serene music..:)

Saya suka permandangan musim autumn..cantik sangat..tak tergambar dengan kata2 betapa indahnya ciptaan ilahi ni. Alhamdulillah dapat juga saya menikmati pemandangan yang indah ni untuk kali yang kedua..pada musim yang berlainan.

Can you see the signage tu...nampak tak..nampak..nampak??

Bangga weeyy..bendera malaysia berkibar di bumi orang ..:)

Can you see our malaysian flag..? Nampak? Haa..bagusss...bangga takkk???

Malam aiskrim sat dulu ..sebelum balik..sedapp..2,000Won.  Sejuk-sejuk, makan benda yang sejuk..pergghh..!! Nyamaann..InsyaAllah saya akan datang semula ke Korea ni kalau umoq panjang..:)

Sedih plak rasa nak tinggalkan nami island..kalau ada rezeki..kami mai lagi.  Sampai aje dekat bus stop tempat yang mula-mula kami turun tadi, masa naik bas untuk ke Gapyeong St..guna T-Money..terus cari tempat duduk.  Kalau tak duduk pun tak per..sebab tak jauh sangat. Sampai Gapyeong St..terus beli tiket..sebab kali ni dah pandai beli tiket yang ada seat number...so that, kali ni kami tak payah berdiri lagi dah..dapat duduk hingga ke station Cheongnyangni.  Best dan penat!!  Sehari suntuk berjalan..puas hati sangat sebab dapat tamatkan aktiviti di nami island dengan jayanya.

InsyaAllah...next scene kita ke English Village pulak yea...tungguu...:)