Sunday 26 May 2024

Trip to Paris - Part 4

Salam to all my dear friends and family

Day 5 - 15 November 2023

Dah nak balik.  Pagi tu kami jalan-jalan sekitar hotel kami. Cuaca pun tersangatla cantik betulnya...matahari terpancar sinar. Flight kami malam ni pukul 10pm. Ni kalau dapat pergi ke Eiffel Tower bergambar sekali lagi ni cun ni kan.  Tapi, tu la...keadaan tak mengizinkan...kami takut rushing...so must as well lepak je la kat hotel sampai ke petang.

Kami sempat buat final shopping kat mall sebelah hotel kami tu.  Macam-macam ada...macam ala-ala Lotus kat Msia ni.  Harga boleh tahan jugak la untuk golongan B40.

Kalau kita stay kat hotel sini, katakanla baju sejuk ke...baju tak mencukupi ke..kita boleh je beli kat sini.  Harga dalam less than RM50 boleh dapat la.  Summore kalau ada sale..kira masih kita boleh beli.  Kalau luggage kita tak muat ke...pun ada jugak kedai yang menjual luggage.  Kira macam kat sini memang convenientla untuk tourist.

Tempat makan halal pun ada tak perlu risau.  Kedai turkish/arab pun ada kat sini.

Kedai bunga ni tepi hotel kami aje. Ada pulak orang jual bunga yang cantik ni.

Tulips pun ada. Kalau beli ni tak surela macamana nak bawa balik Msia kan. Tak terfikir langsung masa tu. Kami sekadar tengok aje dan amek gambar.

Time to pack our things. Dah berapa kali dah ni buka tutup bag ni huhu.

Hasil tangkapan yang terakhir sebelum kami check-out.

Time to check-out. This is our room.

Flight kami pukul 10pm. Kami kena check-out 11am.  Sementara tak kemana-mana, kami ronda-ronda sekeliling hotel kami ni tengok apa yang ada.  Dan lunch siap-siap jgk.

Ni je yang tinggal.

Restoran Keban halal.

Kebab yang super banyak...mujur amek 1 portion je share 2 orang.

Time to go home...waiting for hour Taxi.  Kami arrange siap-siap with the reception. Cost us 50 Euro.

Concorde yang dah lama tak beroperasi.

Kita kena self check-in dulu...lepas tu baru pergi ke kaunter to drop bag.

Banyak perfume kat sini. Its duty free.

Boarding area punyala cantik.

Bye Paris...see you when I see you.

Inside meal

Our aircraft from Paris to Doha. Transit Doha 2 jam.

Suasana airport Doha banyak pokok-pokok hijau dalam building.

Dari Qatar to MH, its a coach share on our return flight to Msia.  Ramaila jumpa orang-orang Msia.

Another 7 hour journey to home.

Bye Doha, the journey was really smooth. Sepanjang jalan saya tidur aje dah letih sangat kan. Bangun bila nak makan ajer. Sampai di KLIA on time. Take a bas to KL Sentral. We arrived KL Sentral around 11pm camtu lebih kurang. Anak Kak Sue fetch us and send me home.  Alhamdulillah all went well.  Short trip to Paris saya tulis kat blog saya saya disini untuk my future reference dan untuk tatapan pembaca sekalian.

Kami puas hati dengan service OurStories yang telah menyediakan kemudahan untuk kami termasuk  flight, hotel, transport.  Walaupun this is self trip, kami telah diberi tunjuk ajar cara-cara untuk kesana dan how to handle things kat sana. My first time travel as sefl trip..Alhamdulillah all went well.  Yang bagusnya self trip ni, we really have our own sweet and ample time. Tak rushing-rushing macam ikut tour.  Up to us nak keluar pukul berapa...nak balik pukul berapa..nak ke tak pergi ke sesuatu tempat tersebut..tak pergi pun tak mengapa...pergi pun OK.  Cumanya sebelum nak kemana-mana tu, kena study dulu la...naik turun train...dan paling penting phone kita ni kena ada internet dan sentiasa bawa power bank tuk charge our phone.  Sebab kat sana phone kami heavy user betul. Yelah kan mana nak amek gambar, nak amek video, nak tengok internet..pastikan kita lengkap dengan benda-benda macamni.  Kami guna simcard Hello 1010 memang terbaik! Google map pun banyak membantu kami dalam mengendalikan perjalanan naik turun Metro kt Paris.

Ramai yang kata kota Paris kotor bau hancing dan sebagainya. Tapi, bila kami disana tak plak nampak keadaan sana tu kotor seperti yang diperkatakan.  Mungkin time kami pergi tu mereka dalam persiapan untuk menjadi tuan rumah sukan olimpik. Kerja-kerja untuk membaik pulih dan pembersihan sedang giat dijalankan pada ketika itu.  Even di station-station metro pun tak nampak pun kotor...berbau ke apa ke..semua bersih kat sana.

InsyaAllah ada rezeki saya nak lagi pergi sana, tapi kali ni mungkin nak add Disneyland.  Saya tak pernah pergi Disneyland...so nak kena cari geng travel yang nak join my Disneyland in Paris! :D :D

Sekian dulu cerita Paris saya untuk kali ni. InsyaAllah ada kelapangan saya akan sambung cerita trip Turki saya plak..which dah lama pending. :)