Wednesday 24 August 2011

Salam Ramadan




Cerita di bulan Ramadan

Dah lama tak update blog saya ni. Diam tak diam..hari ni dah masuk hari ke23 kita berpuasa dan hari sabtu ni saya & papa dah nak balik ke kampung. Persiapan tahun ni ala kadar aje...sama je macam tahun-tahun yang lepas. Cerita aktiviti sepanjang bulan ramadan ni tak ada apa la sangat. Cuma, tiap-tiap minggu hari sabtu atau hari ahad saya & papa akan pegi Jalan TAR tu...haa..percaya tak? Percayala...tak tipu...betul...every weekend ada saja nak dibeli. Untuk diri sendirila....untuk orang kampung la....untuk sedara mara la....mau tidaknya tiap-tiap minggu pegi sana. U name it...u got it kat sana tu.


Tapi saya ni ada strategi. Tak kuasa eh nak sesak-sesak dengan manusia yang ramai tu. Cara-caranya ialah...hehehehe. Pastikan keluar rumah pukul 9am yeaa lebih awal...lagi bagus...by 9.30am dah sampai area Sogo tu. Bangun awal pagi..jangan bangun lambat-lambat. Lambat kalu...tengaharila sampai Jalan TAR, sesak-sesak dgn macam-macam ragam manusia. Pagi-pagi ni senang jalan clear lagi..traffic tak heavy. Park kereta kt Maju Junction..per entry is on RM5. Puas hati...tak kalut-kalut nak rebut-rebut dengan orang lain yang nak masuk parking Sogo la...parking Semua House...Cambell la...Pertama la...dekat tu memangla dekat....tu semua mendatangkan masalah dan semak kepala aje..dan pembaziran minyak. So, beginila taktik saya...keluar awal..boleh balik awal. Selalunya...b4 11.30am saya dah siap beli semua dah....12pm tu dah gerak keluar dari MJ tu...b4 1pm dah sampai rumah...dah boleh rehat...sambil menikmati hasil barang-barang yang dah dibeli. Memandangkan tiap-tiap minggu saya pegi sana...pot kedai kain pelikat cantik...murah saya tahu. Tudung versi bawal cantik vass saya tahu pot...harga mmg tak terkatala murah dgn kualiti tudung macam tu..macam tak percaya dengan harganya tu. Songket untuk papa this year kami beli kat Alinas. Nice material, nice design and good quality. Harga? Heemm...jangan tanya..:P


22hb Jusco baru buka kt OU setelah di renovation selama beberapa bulan lamanya. Sangatla teruja nak pegi sana..sbb dah lama sangat tak shoppig kt Jusco OU tu...So, kami (saya & papa) serbu lepas berbuka puasa. Shopping ala kadar untuk keperluan keluarga terdekat aje.


Tu cerita bab shopping.


Ni cerita bab bebuka puasa


Minggu pertama tu saya pegi buka puasa makan ikan bakar di Bagan Lalang. Tempat ni dekat sangat dengan Golden Palm Tree Resort. Sambil menikmati ikan bakar...sambil tengok sunset...cantik sangat...sayangnya saya tak bawa camera masa tu...ni plan adhoc...huhuhu. InsyaAllah next time kami akan datang lagi ke sini..to explore more on the foods and the resort as well...maybe boleh overnite kat situ ke...why not bukannya jauh sgt pun..:)


Minggu kedua...hari Jumaat..saya berbuka di CM bersama2 Ell, LiLin, Mizi & Ayu. Kiranya setiap bulan ramadan pasti at least once bebuka kt CM ni bersama kawan-kawan lama. Sayangnya ahli kami tak cukup...Akla, Shah & Lily. Depa tu ada family...anak-anak depa pun dah start berpuasa...payahla nak tinggal kan..InsyaAllah next time k. Ohhh....yeaa.. Nak tahu tak, saya siap boleh balik rumah lagi tu, beli makanan untuk Papa bebuka. Dah siap semua tu..6.45pm saya zasss drive pegi ke CM. Jalan clear dari tol LDP tu, ke Penchala Link hinggala ke CM tu...7.10pm saya dah sampai CM..cepatkan...saya tak bawak laju tau...saya ikut speed limit tau.
- Hari Sabtu plak..saya bebuka puasa kat rumah Noreshah plak di Batang Kali nuuuun. Saya pegi dengan Ell & LiLin. Depa datang dari Wangsa Maju naik public transport turun kat station Kepong dekat dgn rumah saya, dari situ kami ke Batang Kali..tak la jauh sangat...tp tu pun kami terpaksa bebuka dalam kereta, sebab depa sampai lambat kt station Kepong. Sampai sana Shah and her family mmg dah menunggu kedatangan kami, sorryla banyak-banyak sebab kami lambat...8++ lebih baru sampai..huhuhu. Penuh meja jugakla dia menjamu kami...ada ikan bakaq terubuk, ikan bawal sweet sour, chicken wing, sayur..macam-macam la dijamunya kami ni...kiranya puas dan licin la semua..hehehe. Lepas tu saya hantar Ell & LiLin balik ke Wangsa Maju..kesian plak malam-malam nak naik public transport ni..anak dara plak tu..:)
- Hari Ahad..bebuka kat rumah Aunty Non & Ami Mohsen di Dsara Heights. Pun kami dijamu penuh meja jugak...mmg tiap2 minggu kami kenyang dan saya pun tak payah susah nak masak...hehehe. Tu yg saya suka tu.....:) :)


Minggu ketiga...Hari Isnin, PwC buat majlis bebuka puasa di Le Meridien KL. Dekat je dgn ofis saya ni..jalan kaki aje dah sampai...tapi saya tak pegi pun. Kak Sue penat dah memujuk ajak saya pergi...tapi saya malaas nak pegi..hehehe. Mungkin tahun sebelum2 ni dah jenuh dah saya makan dengan firm, cuma tahun ni je yang saya tak pegi..kureeng sket plak tahun ni nk mkn kt hotel..:)
- Hari Jumaat saya bebuka dengan Girl di Quality Hotel. Every year tak miss dia akan jemput saya bebuka dengan dia di Quality. Banyakla gosip & updates from her..Aunty (Mak Girl) pun ada jugak..dah lama tak jumpa sejak dia balik Mekah tahun lepas...eeee..lamanya tk jumpa tu..:( :( Girl pun sihat....dia pun dah berubah dah pakai tudung pun. Sayangnya tak ada gambar jugak..tak bawa camera jugak..:( Jangan tak tahu, saya sempat lagi balik rumah siapkan makanan utk papa bebuka sebelum saya pegi ke Shah Alam..:) Apa2 pun..orang tua didahulukan.
- Hari Sabtu..saya ke rumah Aunty Non lagi, kali ni ada kenduri tahlil untuk semua arwah. Kiranya setiap minggu ada ajerlah event bebuka..tukar-tukar selera.


Minggu keempat plak....mana lagi kalau bukan di kampungku!!! Yahooo...mmg tertunggu-tunggu nak berbuka kat kampung. Kueh murah..mcm2 juadah tradisional terdapat kat sana...:) Daann...paling utama ialah nak makan masakan Aunty....rindu nak makan masakan Aunty.



Kepada semua sahabat² yang mengenali tak kira dimana jua berada
Kepada insan² yang sudi menjadi sahabat


Indah Langit kerana Awan
‎Indah laut ‎kerana kebiruan
Indah ‎Ramadhan ‎kerana ‎keinsafan
Indah ‎Aidil ‎Fitri ‎kerana ‎kemaafan
Sebening ‎Air ‎Wudhu
Sesuci ‎Al ‎Quran
Semerdu ‎alunan ‎zikir
Seindah ‎Solat ‎5 ‎waktu
Setenang ‎hati yang tiada rasa benci & dendam
Andai ‎tangan ku tidak ‎sempat berjabat
Jika muka tidak sempat bertatap
Bukalah pintu maaf untuk ku


Untuk sahabat yang nak menuju ke kampung halaman atau ke mana jua


Diringi Doa semuga Allah permudahkan perjalanan anda
Selamat menuju destinasi


DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS
‎MINAL AIDZIN WAL FAIDZIN
MAAF LAHIR & ‎BATIN




2 comments:

suriani said...

best bab buka makan2 sedap kannnn?

akakapun sama nak mintak kemaafan andai selama ini hatimu pernah terluka dgn kata2 atau kekasaran perbuatanku!

maafkan akak zahir & batin, ye?

suriani said...

lupa plak, ira cannot comment at my blog lagi ke? still that problem?