Monday 19 May 2014

Tour Penang


Salam to all my dear friends and family.

Kali ni saya nak bercerita mengenai Penang trip plak.  Event ni lama dah...last year...hehehehe... Sorry yea..simpan buat pekasam plak post ni.  Bukannya apa..keadaan tak mengizinkan nak mengupdate blog...sementara tengah ada masa ni...elokla saya update apa2 yang patut..:)


Feri merupakan cari nostalgia kalau nak p Penang.  Saya pun suka naik feri ni kalau nak p Penang...sangat nostalgia..keh keh keh.


Tak la beratuq lama mana puunn..sat ja dah masuk perut feri.. Harga kalau tak salah for MPV is RM7.50 kot..memory lost plak tang ni..huhu


Selamat berlayar...duk diam-diam tau!!


Candid snap.


Kami stay kat Hydro.




Ni nak citer tempat makan.  Sedap sungguh makan kat sini...Hammer bay ikan bakaq. Concept sini boleh makan atas pangkin...boleh makan kt meja jugak.  Dulu saya datang makan atas pangkin..seronok makan kt sini...dekat dengan perkampungan nelayan.


Inila hasilnya makan malam kami... ada ketam, ada ikan, ada tomyam, ada sayuq, ada sotong...complete pakej...and sgt MURAH!! Sungguh tak ku sangka...begini punya banyak dish...cost us on RM60++..:) :)


Harusla kami datang sini lagi.  Destinasi makan tetap untuk masa akan datang...insyaAllah..:)


Sedap okeyyy!!  Habis saya ratah ketam tu..ikan pun tinggal tulang...licin pinggan lauk tu semua... Balik hotel sidai perut...tak larat dah...hehehehe.


Next day, plan ke Kek Lok Si temple. Saya pun dah laamaa tak datang sini.. temple ni terletak di area Bukit Bendera..tak la jauh mana pun..sebelah menyebelah ajer.


Bukan nak buat apa pun kat temple tu.  Boleh jalan kaki naik tangga seribu ke temple, beli macam-macam souvenir dan boleh tengok kolam kura-kura.




Tu la kolam kura-kura...belakang saya tu.. Banyak ekoq dalam tu. Tak duk lama pun kat situ...sebab nak p Bukit Bendera plak harus la turun cepat-cepat nanti ramai orang.


Train baru...sat je dah sampai atas... Speed train!!




Gerai makan belakang saya tu..macam-macam ada kat sini...name it got it. 


Ais Kacang...Rojak Buah...Banan Split...yummeehhh!!! Sapa-sapa mai sini..harus try juadah di atas yeaa..hehehe.


View from David Brown's.  Sini best untuk coffee2.  Rehat2 sat lepas penat explore Penang Hill.


Cappucino sini sedapp...haruss try sambil menikmati view dari Penang Hill.


Famous sign ni kat Penang...semua orang nak bergambar kat sini kalau mai sini...termasuk saya jugak..bukti saya dah sampai..hahahaha.


Myself and Fatihah.


Dah turuunn... Lama dah rupanya Penang Hill since 1923.  Tu la baru tauu...baru baca.... I will take note!!


Nak merasa pasembor...silala datang ke Padang Kota.  




Sebelum dan selepas makan pasembor.  Kuah yang enak..hingga menjilat pinggan menggunakan garpu..:) :)



 Jalan-jalan sekitar beach and hotel area.











 Seterusnya...saya explore Gurney Paragon, Gurney Plaza, Queensbay  Mall, Prangin Mall, First Avenue.  Tu pun tak habis explore...besar sangat..:)




Lepas solat Magrib, kami bersiap untuk keluar dinner.  To try something difference here in Penang.  We went to HR Penang.  


Pilih...punya pilih...akhirnya tak jugak beli..lama jugak mencari t-shirt yang sesuai...tak ada yang best kt mata saya..:)


Perut dah lapaq nih....jom la p makan.  


Kami makan kat Staz Diner.  At first nak p HR Cafe tengok life band, manusia punyala ramai... So, kami cari peaceful place.




Kami tak p pun dengaq live band...too noisy, too many people...hinggaqq..hahahaha.  Memang lumrahla tu kan...tapi tu la..saya pulak tak suka hinggaqq2 ni... Jomla p cuci mata kat nite market.


Perut dah kenyang...kami jalan-jalan pegi night market.  Memang famous kat Batu Feringgi ni..dah tu sangatla meriahnya dan sesiapa yang datang sini harusla melawatinya. Dibuka setiap hari disepanjang jalan depan hotel-hotel mewah area Batu Feringgi.  Macam-macam depa jual, ada handbang, jam tangan, baju, spek mata, CD, souvenir murah-murah..boleh bargain lagi. You name it you got it.  Dah penat jalan..jomla balik..keesokannya dah nak balik KL.. Need a long rest.


We had breakfast kat Rest Khaleel ni kat Gurney Drive.. Kedai dia yang bukak awai..kami pun nak gerak awai balik KL.

Below gambar fefeling artis awek penang posing kt GD...hahahaha...berangannnn...ahaakkss...:D :D




Sekian sudah cerita saya.  Jalan-jalan p Penang.  Dah selalu sangat saya p Penang.  Setiap kali p...new adventure...new story...new experience...kan kan kan.  Akan ada lagi cerita mengenai Penang coming soon..on our away day pulak.. Tungguuu naaa...

Sekian.

2 comments:

suriani said...

awek artis penanggg.. penuh tangan beli belah kannn.. hehehe..

Aishah Amin said...

tak panas ek Penang sekarang??

come visit my blog. I sometimes write about how I became a work at home mummy through my online Shaklee business. work at home mummy like me

Thank you!