Wednesday 17 May 2017

1st visit to Asian country..:) - Part 1

Salam to all my dear friends and family.

Ya Allah..ni la first time ever, saya fly to asian country.  My 1st asian country tau..hehehe.  Sebelum-sebelum ni saya travel negara yang jauhhh-jauhh dulu...ni baru fly yang dekat pulak..hehehe.  Anyway, thanks to Kamsiah, Sandy and Zaida...my new travel partner kiranya sebab sudi menjemput saya travel with them.

Percutian ke Bandung ni tak lama...4hari 3malam ajer.  Kami naik flight Malindo dan berlepas on 10th May @ 12.10pm.  Cuaca hari tu mendung aje all the way tapi tak hujan lagi.  Bila kami nak berlepas tu dari KLIA dah start hujan..aircraft pun bergegar-gegar kat atas.  Dalam flight kami dijamu dgn mini pizza + kek + orange juice + mineral water..how niceeeee...:)  Sambil tengok movie..yang tak sempat ending pulak tu dah sampai Bandung..:(

At the airport sebelum depart, we had brunch at Oldtown White Coffee

Hello dear teddy..:)

Hang around at the terminal sebelum boarding.

Mujur flight kami on time.  Syabas Malindo..!!

Kami dijamu pizza + cake + mineral water + orang juice.

Penempatan penduduk Bandung dari atas awan

Seronok dapat jejak kaki kt sini..keh keh keh

Airport Bandung

Berderet aircraft

Hangat lit lit masa ni..:)

Anyway, excited jugak ni..macam-macam nice story about Bandung I heard all this while especially on the SHOPPING spreeeeee!! Okey...meh saya cite sikit apa yang best kat sini. Airport sini dah renovate bagi besaq sket untuk tampung pelancong yang makin ramai dari tahun ke tahun.  Kiranya dah baru la airport sini. Masa nak chop passport tu..lama jugakla amek masa sebab kena beratur panjang, ramai orang orang luar yang nak masuk ..harap bertabahla yea...mujur tak hujan.  Sampai kat pegawai sana, dia pun tak banyak tanya..sebab dia pun nak cepat settle hal chop-chop ni kan..sbb long Q tu.  Dah settle amek bag semua, our driver dah tunggu kat arrival hal.  Terus dia bawa kami ke van dia. Persekitaran airport boleh tahanla...kecik benau airportnya ni.

Weeyy...jangan tak tahu..dalam van Irwan ni ada wifi okey!!  Canggih tak canggih teknologi depa kat sana.  So, as usual bila dah ada wifi tu harusla update segala apa yang patut, bagitau dah sampai kat orang kampung di tanah air kann..hehehehe.  Takut kang risau pulau depa semua..hehe.

Heavy traffic hari-hari kat sana.  Bersimpang siur kereta non-stop.

Mula-mula sekali kami ke Toko 3.  Belum apa-apa dah start shopping haaa..can u imagine that?  Memang boleh la kan sebab Bandung memang terkenal dgn barang-barang murah..heaven la kalau g sana untuk shopping.  Toko 3 ni memang terkenal dengan jeans yang branded and damn cheap!! Sandy borong a few for her family.  T-shirt branded pun ada jugak kat sini..semuanya below RM30..baloi beli kat sini.  Saya belum start lagi shopping...baru nak window2 ajer...padahal dah tahu sangat boleh sangat dah membeli kat sini.

T-shirts ni semua below RM30 ajer

Bermacam-macam HR ada kat sini..merata negara ada.

Area factory outlet sini banyak dress, shirts, hbags, barang-barang keperluan harian pun boleh dapat kat sini jugak.  Traffic memang sesak kat sini.  So, rasa kalau nak lintas jalan tu...kena betul-betul tegar la...tadah tangan "the power of hands"..then lintas.. InsyaAllah depa tak langgaq..:P

Baca betul-betul signage atas ituuu...keh keh keh

Dah letih window shopping, its time for us to take a coffee break. Heading to Giggle Box & Cafe. Kedai ni macam English concept cantik!!  Lepas dah coffee-coffee, kami ke hotel to freshern up and dinner.

My Ice Cuppocino and mini murtabak.

Our hotel is at Cihampelas area.

This is our hotel. Hotel Green Batara ni kami booked 1 bilik ajer..muat kami 4 orang..good enough for us.  Untuk weolls yang keluar pagi balik lewat petang/malam.  Guna bilik pun untuk tidor je dah OK for us.  Selesa, bersih, good hospitality. Breakfast sedap, hari-hari menu lain bukan menu yg sama.

I love this area because easily accesible.  The road is busy most of the days/times as the area has a lot of things to explore, jeans, bags, accessories, ladies clothings, t-shirts, etc etc.  The whole road is like a clothes festival mall..!! Keluar hotel, lintas jalan dah sampai.  Make sure yeaa.."the power of hands" ituuu. InsyaAllah sampaila kita ke seberang sinunnn.

Irwan fetch us at 8pm. Sebelum dinner kami singgah di Heritage mall at Jalan Riau.  Sini pun jual branded items jugak.

Posing aje kat sini..tak shopping jugak..cuci2 mata dulu..hehehe.

Nasi Kalong ni mula berniaga dari pukul 7pm hingga 11pm saja. Lokasi kedai ni tak jauh dari Heritage Mall, Jalan Riau.  Masa kami sampai sana mujurla tak ramai orang dan tak penuh lagi..legaa.  Menu dia ada 2 jenis nasi. Nasi merah & nasi putih.  Saya makan nasi putih..makan ruji harian tak boleh nk tukaq dah..hehehe.

Lauk pauk yang variety..pilih nak yang mana.

As usual this is my menu.  Sambal dia sedaaapp..pedasss!!

Sandy & Kamsiah tak angkat muka dah masa makan ni..:)

Nasi dah habiss..hati pun senang... Moh la kita balik.  Ingatkan betulla nk balik..rupanya berjalan lagi kt hotel kami tu.  Tour ke CiWalk pulak.  CiWalk ni macam shopping mall.  Sama konsep macam kat KL ni...klcc, the curve, one utama tu. CiWalk ni bersebelahan dengan hotel kami, sebelum balik tu singgah kat Wing King minum coffee dulu.

Nampak nau muka penat tu kan..hehe.  It's a long day today.

Nanti saya sambung lagi cerita pasal shopping.  Boleh dikatakan memang trip ni trip shopping..hehehe.