Wednesday 30 January 2008

Stupid train

Dari office saya nak ke stesen komuter about 5 minutes walk aje...mmg dekat sangat. Hari tu saya tunggu komuter sejam lebih or more...huhh!! lamanya tunggu komuter nihh...dari pukul 1800 tunggu, pukul 1840 baru dapat komuter....eemm....ntah tepat ke tak waktunya tu...masa tu saya fikir sendiri. Memang dah saya jangkakan komuter tiba kul 1915..penuh sesak manusia berpusu-pusu..(tak ada pun yg beratur...TAK MUNGKIN ada pun..). Saya yg memang tak suka bersesak-sesak dan menyelit-nyelit hanya membiarkan sahaja manusia-manusia itu menempatkan diri di dalam gerabak...(tak sanggup rasanya bersesak begitu...) Di dalam hati saya hanya berharap komuter seterusnya akan cepat tiba... Komuter yg sepatutnya tiba jam 1930 tak tiba-tiba...skrin waktu ketibaan komuter tiba-tiba plak bertukar ke jam 1945..aikk ?? apa kes...?? Tak pe lah tunggu lagi...apa nak buat tunggu ajelah...(tapi manusia dah semakin ramai...saya sesak nafas...)

Komuter tiba di Platform 4 awal sedikit dari di jadualkan...(kul 1940 kalau tak silap saya)..sekali lagi gerabak demi gerabak diserbu...Kali ni saya cuba jg menempatkan diri di dalam serbuan itu..tapi...saya yang memang tak pandai berlaku kurang ajar ini sekali lagi mengalah dgn "kakak-kakak" dan "abang-abang" atau mungkin "pakcik-pakcik" yang nampaknya begitu bersungguh-sungguh membuat serbuan...huhh!! Bukan mereka-mereka ni aje...termasukla orang-orang Indon, Bangla, ntah mana-mana ntah datangnya mereka ni.....semua tolak-tolak nak masuk dalam gerabak yang sama masa tu. Tapi kalau berasak dengan indon or bangla ni....takutt...boleh bawa gaduhh...dia orang plak yang lelebih nak masuk..dah tu ada jugak yang ambil kesempatan raba-rabala...bergesel-gesellah...eee...mmg cukupla TAK BERKENAN!! so, lantakla depa.

Sejurus selepas komuter berlepas...terdengar pula suara lelaki macho....memaklumkan bahawa komuter seterusnya mengalami masalah teknikal...maka, komuter seterusnya itu akan tiba jam 2015...(lagi 30 minit lah kiranya....waaa...!!) Waktu rasanya saya dah nak pitam...tak tahan terima tekanan ini...ohhh!! Bagaimanapun lelaki macho itu turut "berpesan" bahawa ada 2 komuter yang akan tiba 2015 nanti berselang 10 minit sahaja...maksudnya selepas komuter pukul 2015 tiba, ada satu lagi komuter akan tiba pukul 2025 pula...eemm...sejuk sikit hati saya.

Di Platform 4...tinggi sungguh harapan saya utk menaiki komuter seterusnya...tapi saya sedar komuter pertama tentu penuh sesak, jadi saya berkira-kira akan naik komuter kedua (yang kul 2025 tu...) Tiba sahaja komuter yang ditunggu-tunggu itu, segerombolan manusia menyerbu lagi..kali ini serbuan nya lebih teruk dari sebelumnya kerana dah menunggu setengah jam kan..? Emm...saya hanya memerhatikan sahaja..terasa betapa saya sangat tidak pandai menyerbu seperti itu...ohh..tidak....tidak pandai sungguh...!! Ada ramai juga manusia yg sejenis saya...maksudnya manusia yg tak pandai menyerbu..kami hanya saling berpandangan dan tersenyum pahit..masing-masing memahami keletihan dan ke'tension'nan yg kami alami...emmm...

Berlepas sahaja komuter yg sesak itu, suara lelaki macho kedengaran lagi..kali ni bunyinya begini : "Tuan-tuan dan puan-puan yang kami hormati, HARAP MAAF...train ke Rawang yang dijadualkan tiba seterusnya telah mengalami gangguan perjalanan di stesen komuter Seputeh...kami tidak dapat menentukan bila train tersebut dapat meneruskan perjalanan.segala kesulitan amat dikesali. terima kasih di atas kesabaran tuan-tuan dan puan-puan".... YA ALLAH...!! itu perkataan pertama yg keluar dari mulut saya..agak kuat suara saya kedengaran...seorang dua menoleh...(what..? kenapa pandang2...? saya hanya menyebut nama Pencipta saya...saya bukan mencarut atau memaki hamun sesiapa...) Menyedari kesabaran saya sudah terlalu nipis dan ketahanan emosi saya sudah sngt kritikal..OK FINE..!! saya memulakan langkah keluar dari KL Sentral...semasa melepasi pengawal komuter yang pakai baju biru tu, saya sempat pandang padanya sambil berkata : Teruk betul komuter sekarang ni ehh!!!...

Saya call kakak ipar saya, dia kerja kat SME Bank, nasib baikla dia baru habis aje meeting. Dia jemput saya kat KL Sentral smlm. Nak marah-marah pun tak der gunanya. Lagi pun this is not the first time it happen to me...dah banyak kali...tp saya kena redhala..heh..heh..heh

- Corat-coret peristiwa menunggu train -

1) Boleh saya tahu kenapala meraka TAK NAK beratur sebelum menaiki komuter...?? Mereka tak belajar subjek MORAL atau kesedaran SIVIK semasa di sekolah dulu...? eeemm...tolongla beratur...bukan ke itu akan mempercepatkan lagi process menaiki train...emm..

2) Ada seorang uncle (lelaki cina) berumur lebih kurang 50-55 tahun marah-marah sambil menunding jari...melepaskan kemarahan dan ketidak puas hatian nya...Uncle tu siap cakap : Kalau asyik losak aja itu komutar haa, kasi bakar saja lahh...!! (Fuhh..marah betul uncle ni...saya faham uncle...sabar yer..sabar...). Tapi yg lucunya, uncle ni marah guard yg pakai baju biru, yg jaga line kuning tu...apa lah yg guard tu tahu...tugas dia cuma tiup wisel bila org ramai berdiri melepasi line kuning.......itu je... :D

3) Komuter ke laluan Seremban turut mengalami gangguan perjalanan..apa yg saya perhatikan "masalah" mereka lebih teruk sebab jumlah penumpangnya juga lebih ramai...kesian saya tengok makcik2 yg berbaju kurung, handbeg besar, tudung bawal penuh batu berkilau-kilau tu..asyik betulkan cermin mata dan mengepit handbeg masing-masing...dah lama menunggu train, asyik penuh je..ntah-ntah ada di kalangan mereka yg tinggal jauh nun di seremban...agak2nya pukul berapa mereka sampai di rumah hari tu...?

4) Keadaan saya lebih "parah" hari tu sebab saya mengenakan sandle tumit tinggi..(tak lah tinggi sangat, tapi tinggi lah juga..flat sandle saya putus, tak sempat nak pi beli...) Akibatnya, betis dan peha saya lenguh-lenguh teruk malam tadi..sebelum tidur, urut2 sendiri laa...

5) Apa masalah Keretapi Tanah Melayu sebenarnya...? Beberapa hari bulan lepas kita baca berita tentang komuter yang "tersekat" di laluan Bank Negara hingga penumpang terpaksa di bawa keluar dan berjalan sendiri sampai ke stesen berikutnya...malam plak tu...Mungkin gerabak2 yg ada sudah tak mampu digunakan secara maksima...maka, harus ditukar dgn yg baru...ada jugak gerabak yang aircond macam hair dryer...apa rasanya....panas..tak sanggupla.

6) Malaysia dah MERDEKA 50 tahun...dah banyak yg kita kecapi...kita perolehi...apa yg ada di negara orang hampir semuanya ada di negara kita ni...TAPI..dalam keghairahan kita mengikut rentak kemodenan dunia JANGAN lah sampai menganak tirikan masyarakat sendiri. Maksud saya, kalau kita nak ikut kecanggihan dunia, bawalah sekali kepakaran mereka...kalau nak tiru pun, tiru lah dgn bijak...Jangan jadikan masyarakat/pengguna sebagai mangsa..

Fuuhhh....panjangnya ngomel psl komuter...hahahahahah....nilah masalah saya hari-hari....it was a tragic moments! kelakar pun ada..mcm2 ragam manusia boleh kite tgk..hopefully this kind of problem tak jadi lg di masa2 akan dtg..please la KTM, do something..ppl are paying for ur services..bukan naik free..kalau boleh gantikan la train2 yang rosak tu dgn yang baru...we, the passenger, deserve a better service from u guys..kitorang dah sahut kempen kerajaan utk gunakan pengangkutan awam..so do not take it for granted! actually dah byk kali dgr pasal train rosakla..delayed la..ingatkan lesson learnt! one day, kalau penumpang makin berkurangan, jgn tanye kenape..u should have known the reason by then..and do not blame us for that!!

2 comments:

Unknown said...

Haa... tu dia luahan hati pengguna komuter... setuju 200%... walaupon saya bukan pengguna komuter, tetapi pengguna pengangkuran awam juga... saya boleh bayangkan perasaan kecewa menunggu komuter yang tak kunjung tiba... bawak banyak bersabar ye... kalu tak pon... drive je... hehe...

Syiera said...

Halaa...drive pun byk jugak $$ nak guna. Lainla kalau ada my 'other half' bolehla minta tolong support sedikit sebanyak. Emm...nak tak nak kena jugak naik stupid train tu jugak.