Monday 12 October 2009

Hobi baru..


Baru-baru ni saya beli pokok orkid. Yang putih tu Dedro Liberty and yang purple tu Doritis. Ni pun saya google tgk website nama orkid saya ni. Bukannya saya reti nama2 orkid ni. Paling command is..orkid putih and orkid purple..hahahaha.

Ni nak mencuba hobi barula kononnya nih. Rumah saya ni tak ada pokok-pokok bunga. Dulu mama rajin gak tanam pokok2 bunga...lepas dia dh sakit. Saya ni tak reti plak nak take over. Last-last mati...heemm..mana taknya..dah berbulan-bulan berkampung kat hospital. Pokok bunga pun sakit gak masa tu.

Yang ada pun pokok bunga raya, pokok bunga melur, pokok bunga kertas dan yang lain-lain cuma tanaman hijau yang biasa2 kita nampak. I'm not into a pokok person actually. Mama dulu pernah cakap, 'Shira ni tak boleh tanam pokok, asal tanam aje mati, asal tanam aje mati'..org tua-tua kata, tangan saya ni panas. Heemm...panas sebab nak kena penamparla kot..hahahahah.. Jangan Uuuu..i ni garang Uuuuu...:P :P

Well, lately ni terdetik plak nak membela orkid. Hopefully kali ni bukanla hanya sehangat tahi-tahi ayam.








Masa mula-mula keluar kan pasu dari kete, Papa dah tanya -


Beli apa pulak tu?!?!
Pokok Orkid.
Beli buat apa? Buat rugi!
Papa ni...cuba bagi semangat sikit. Ni asyik nak fikir negative aja.
Beli buat apa? Bukannya shira nak jaga, papa jugak yg kena jeruih
Alaaa Papa ni...Dah alang-alang jeruih pokok2 yg lain tu pagi2 tu...jeruih sekali orkid Shira nih..Okey perrrr..:P
Haa..tu la...Papa dah cakap dah...papa jugak yg kena jeruih..!!
Sssshhhh...ssshhh......kang lawan kang..durhaka plak kan..so i just...ssshhh....ssshhhh...to him..:P


Dia masih pok pek pok pek pok pek.....
Saya buat diaamm ajer...sambil melayan orkid2 saya..walaupun hanya 2 pokok. Biasala tu kan...bermula dengan 2 pokok...besok2....berpokok2la jadiknya...hahahahaha. Bunga dia tahan lama....tu yg syok tu...ni dah tumbuh putik..haa..tandanya akan berbunga lagi....hemmm...lagi ralitla saya tgk2 bunga tu. Nak bela kucing, papa bising.....So, baik bela orkid nih....sunyi sepi....heh.heh..heh..

9 comments:

kak atie said...

suke bunge rupanya adekku inie....:)
teruskan hobi yg sehat tu k..

suriani said...

belalah dengan kasih sayang dan siraman serta baja, okay?

zie said...

I boleh picture drama u and papa u tuh....cute je....

nice orkid....aiyah ira - i plak nanti yang terjebak plak nie...

Syiera said...

Hi kak atie,

A'ah..hobi ni mmg sihat dan tak perlu keluarkan belanja yg byk dan mudah nak jaga.

Thanks kak!!

Syiera said...

Hi umi ameer,

InsyaAllah...baja, siraman, matahari dan belai manja amat penting untuk Orkid ni.

Thanks Umi!!

Syiera said...

Hi Zie

Tula drama I dgn papa pasal orkid, hingga ke hari seterusnya dia duk bising. Endup dia jeruih jugak...hehehehe.

Bunga dia cantik2..dan kena rajin..comela zie, join the club..:)

Kelar the chubbies said...

Tul tuh Zie...masa Ai baca entry Shira nih kan, I gelak2 then kata cutenya conversation si Ira ngan papa dier walaupon papa dier bebel2...

Btw, sy pon tkleh tanam bunga..tgn panas gak...yg idup menjadik2 tanam bunga ni is my mum ngan si bibik.

Syiera said...

Hi Kelar the chubbies,

Hehehe..cute ek..tu namanya..bebel2 manja..huhuhu..:)

Tula tu ...xtaula berapa lama orkid ni boleh tahan..tgn den ni paneih..:(

yui said...

Hi,good luck with you.