Friday 9 July 2010

Summer holiday - Europe


London – [20/6/10 – 25/6/10]

Flight Schedule by Malaysia Airlines
20JUN10 KUL/LHR 1005/1615 MH 4

Banyak sebenarnya saya nak bercerita mengenai summer holiday saya baru-baru ni. Percutian saya ni mengambil masa selama dua minggu. Dalam masa dua minggu ni, dapatla saya pergi tengok negara orang (England, Belgium, Netherland, German, Switzerland and France) dan saya tak sangka dapat jugak saya jejakkan kaki saya kat benua eropah ni. Alhamdulillah.

Flight ke London mengambil masa selama 13 jam. Tak ada apa sangat nak buat dalam flight tu, melainkan, makan, baca buku, tengok tv, main game dan tido. Tempat duduk saya ni bersebelahan dengan dapur. Well, ada sajala steward/stewardess offer kami (me & k.bisma). Coklatla, biskutla, kekla, aiskrimla ni in between meal…heh..heh..heh.. Agaknya dia tengok kami ni boring dan macam budak-budak sekolah kot..kecik aje..compare to other passengers yang kebanyakkannya mat saleh.

Sampai Heathrow airport dah petang. Kalau kat Malaysia dah malam masa tu. Check-in kat Berjaya Eden Park Hotel at Bayswater. Lepas dah settle down kat bilik dan solat. K. Bisma suggest kita jalan kaki pusing area Bayswater and Paddington. Lagi pun masa summer, siang adala lebih lama dari malam. Pukul 10.30pm baru nak nampak macam senja..maghrib pun lambat. Kami jalan kaki hanya berpandukan pada map yang kami ambil kat hotel. K.Bisma dah beberapa kali datang sini, senang dan tak sesat. Bagi saya yang pertama kali nih...pening jugakla sebab tak biasa.

Sepanjang berjalan kaki petang tu, saya pegi ke Paddington Library kt luar aje..tak masuk pun. London Paddington train station. Paddington Train Station is situated in the north-west section of Central London, just north of Hyde Park and about 1km from Oxford Street. Paddington Station also provides the main train services from London to South Wales and South-west England to places like Cardiff, Bristol, Exeter, Plymouth and Swansea. The info saya dapat dari pamphlet yang saya ambil kat station ni and its very useful.

Ohhh...take note yeaa..sambil2 tengok gambar tu..pastikan tengok date/time jugak kat hujung2 gambar tu..coz..mcm tak sangka..kalau kat Malaysia dah gelap gelita pukul 8pm onwards...tp kat sana...masih terang menderang tauu....:)


Inila Berjaya Eden Park Hotel. Bilik saya belakang tu aje..nampak tak..?

Sekitar Bayswater. Sini banyak kedai sourvenir dan harga bolehla tahan..kena betul2 pandai cari.

Paddington Library..tak masuk pun


Paddington Station..sangat besar dan bersih!!

Boleh amek gambar sampai ke kepala keretapi tuu..!!

Masa tengah jalan-jalan..ternampak kuda merah nih..haruss bergambar..:)

Bersihkan kawasan belakang rumah kat sana..suka sangat!!

4 comments:

Ibu kami said...

bestnya kembara europe k.ira.. gambar pun sumer cantik2 sgt.. msti dlm 2 mggu tu rindu mskan mesia kan?

Syiera said...

salam ibu kami,

Kembara europe? hehehe..ok2..boleh diterima pakai... Mmg best..once in a life time..bila lg nk pegi bila dah ada peluang ni. Tak rindu sgt mskan mesia..sbb kt sana sng nak cari kedai halal..mcm2 ada..:)

Anonymous said...

salam singgah diblog saudara :)
kalo nak europe tour mcm ni agak2 cost dalam brp rm ek? macam minat je :)

~LUNA~

Syiera said...

Hi Anonymous -[Luna..:)]

Singgahla...singgahla selalu2..

Cost? heemm...kiranya boleh buat majlis kahwin secara besar-besaran gak la..:)

Ada byk pakej yg afordable..rajin2 surf travel website..sgt menarik..:)