Thursday 23 August 2007

Kenapa Tak Ngam

I pernah terbaca, dan I rasa orang lain pun penah terbaca jugak kot, tentang bagaimana menentukan 'keserasian' atau ngam tak ngam dengan individu lain, berdasarkan 4 unsur yang ada dalam diri :- tanah, air, api dan angin

Nak menentukan unsur ni mudah; cuma dari kedudukan dalam keluarga sedarah daging, anak sulung semestinya tanah, kedua, air, ketiga berunsur api dan keempat berunsur angin. Anak ke-5 akan mengulang balik unsur tanah, keenam air dan seterusnya. tetapi susunan perlulah dalam 'adik beradik sedarah daging', maknanya kalau ada adik-beradik tiri, contoh; kedudukan korang tetap sulung walaupun dari keseluruhan adik beradik, korang adalah anak ketiga. Jadi, anda adalah tanah. Begitu juga, adik beradik yang sudah meninggal juga perlu diambil kira.

Sifat2 unsur ni, rasanya tak perlu la diterangkan lagi,kan..tanah - ada lembut, ada keras, boleh padam api, tetapi kalau selalu sangat, ia pun jadi 'panas' jugak, ada sifat pemimpin dan berbudi pada orang lain. Air - sejuk, boleh menenangkan, kene berjaga2 dengan angin, kalau tiupan angin lembut, jadilah ombak yang tenang, kalau sebaliknya, boleh jadi ribut kencang. Api - panas, tidak boleh disatukan dengan api atau angin (jadi lebih besar), boleh accept orang bersifat tanah, paling 'tunduk' dengan sang Air, dan akhir sekali Angin - hmm..tau2 aje lah..memang angin!...ada mood ok, elok lah dia..time mood dia down...jangan diusik!..tapi si Angin ni bersifat manja, pandai membelai..chewah..

Keserasian Unsur
tanah dengan tanah - ok
tanah dengan air - boleh bersatu seperti air sungai
tanah dengan api - boleh bersatu, tetapi tanah kene banyak sabar
tanah dengan angin - tak berapa boleh, sebab angin boleh jadikan tanah 'pemedih mata'
air dengan air - memang ngam
air dengan api - boleh bertolak ansur
air dengan angin - smooth ok, kuat bahaya (apa tu?)
api dengan api - fire,fire,fire
api dengan angin - fire, fire, fire kababommmm
angin dengan angin - sorang ke timur, sorang ke barat..kene ada 'pemantau' atau pendorong

As for I ni..API. I ni takla garang mana pun...cool jugak..heh...heh...heh. Only on certain2 things yang really2 make me easily piss-off!! I marah there and there jugak, tak akan bawa pada keesokkan hari, minggu depan, bulan, tahun depan..habis situ..habisla. Tak akan pendam punya..dan i ni cepat cool.

Kajian korang pulak macam mana ye? Silalah komen.....

No comments: