Sunday 23 October 2016

Spring trip - Christchurch, Day 1

Salam to all my dear friends and family.

Alhamdulillah ...flight semua OK ...nak kata lena..tak jugak...pejam celik pejam celik aje mata ni.  Mujur kami dapat 2nd and 3rd row dari depan..memang awesome la sangatt..cepaat ajer keluarnyakan.  Touch down di Christchurch Airport 12.30am pagi uollss.. Apa mau bikin awal-awal pagi buta ni..?  Bermula dengan urusan imigresen..everything goes smooth...  Cari satu port kat celah-celah airport tu..terus weolls cari toilet.  Well, toilet kt NZ ni tak yah risau la... Overall, bersih cantik beb!! Cuma dari segi kebersihan diri untuk orang mesia mcm kita..bawalah botol air kosong untuk tujuan penyucian diri..maklumla...kat sana depa mana ada paip air dalam toilet.. Kena la kita angkut air dari sink masuk toilet.  Botol mineral kecik pun boleh..tak yah nak angkut baldi plak...hehehehe.

Apa nak buat ni weyy...6 jam lagi baru nak terang.  Takperla...bawa-bawa bersabar...masanya akan tiba jua.. Pengalaman tidur di airport.  Bukan 1st time...a few time dah kami buat kerja gila camni tidur kat airport...just tak reveal aje kat blog...ni la baru nak bagitau kisah sebenar...keh keh keh.  Dont worry...keselamatan negara sini terjaga..tip-tip!! Polis bantuan sentiasa ada duk merayau-rayau jaga keselamatan kami semua.

Airport yang sunyi sepi...semua passenger dah beransur keluar or check in at the hotel.

Arrival hall yang sunyi sepi.

Muka zombie ..mengantukk giler masa ni..nak tidur dah tak boleh sebab dah kena kejut dengan polis bantuan...ala-ala wakeup call.  Lepas makan tadi ..memang dah terlelap seround...tp macam tidur-tidur ayam..tak lena sangat.  Dia kena ada tilam empuk..haa..baru boleh lena..hehehe.  Apa-apa pun its an experience tidur kt airport sementara tunggu pagi.

Jalan-jalan cuci mata tengok airport.

Orang yang meniaga sim card/mobile phone pun tak ada lg...

Ni kat bahagian luar airport

Matahari dah nak naik..masa ni dah pukul 7am.

Dalam entry sebelum ni ada saya mention yang kami pilih Shoestring untuk kereta sewa di South Island, NZ.  Pukul 7am, saya call orang Shoestring nak bagitau yang kami dah sampai untuk pick-up kereta.  Nak call kat mana? Ada public phone free (for few minutes) tau kat Christchurch Airport ni!! Senang ajer..cari dekat area kaunter kereta sewa banyak-banyak..nanti baca aje arahan kt public phone tu k!  Dalam email dia dah bgtau jumpa kat sekian-sekian tempat dengan orang Shoestring ni. Berjalan la kaki kami semua dengan luggage yang besaq gedapak tempuh angin sejukkkk menuju ke car park.

Ni la multi storey car park kat Christchurch Airport.

Nampak tiang putih ada gambar orang ni, dah betul la tu..Yang ni gambar orang Shoestring bagi.

Tunggu punya tunggu punya tunggu..akhir kereta kami sampai.  Aaaiikkk....kenapa bukan Nissan Sylphy?!?!  Yang datang tu Nissan Wingroad, its a wagon car.  Syukur alhamdulillah....tak sangka kami dapat kereta besar..kereta wagon tuu.. syukur sangat-sangat.  Sebabnya earlier arrangement kami minta medium/sedan car and Mr Cameron ni suggested us to take Nissan Sylphy..kami pun OK ajer...harga pun still mampu milik/bayar.  Tup tup..tak sangka dapat wagon car..with no extra cost charge to us.!! Alhamdulillah lagi masa tu.. Bukannya apa, kami bimbang..luggage kami besar2 KOT!! Pening nak susun atur luggage kami tu nanti kalau dapat sedan car.  And now dah dapat wagon car...pandaila kami susun..supaya muat kesemua luggage kami.  Teknik skill menyusun pun kena pandai..jangan pakai campak ajer...insyaAllah muat semua..:) Team work kena ada yea..heheheh.

Kalau uolls sewa dgn Shoestring ni, jangan lupa bawa sekali credit card & empunya cc masa nak amek kereta.  Lesen kereta pun sama ye.. Mr Cameron tak ada..cuti p Australia, yang datang fetch us is his daddy...hehehe. Yeaa..daddy dia yg sangatla friendly.  Bila everything dah settle with the luggage arrangement semua, dia pun drive kami ke pejabat Shoestring yang terletak dalam less than 5 minutes aje dari airport.  Dia suruh kami hafal jalan nak lalu tu sebab nanti masa nak return balik kereta tu kena hantar kereta tu kat pejabat yang sama jugak.  Dah check condition kereta apa semua, sign document, bayar CASH duit sewa , jom kita mulakan road trip..yeeehaaa...!!

Dah lama tak guna khidmat GPS ni...mengagau jugakla memula tu...tapi dia dah familiar with the setting/instructions semua...kacannng ajer..hehe.  Jom kita pi cari barang-barang makan sikit and have a proper breakfast.  Keluar aje dari office shoestring tu, dah nampak countdown store..kebetulan depa bukak awal..boleh la kita singgah sini kejap cari apa2 yang patut.

Countdown ni macam tesco kita la... We bought groceries kat sini.

Chocolates murahh..!!

Confuse tak tau nak pilih coklat yang mana..rasa mcm nak beli semuaaa...sebab murahh..!!

Settle groceries..jom kita pi breakfast.  The Coffee cafe tak jauh...sebelah countdown tu aje.

Selamat menjamu selera dengan mata yang mengantuk... bila dah kena coffee barula terangg...tapi dia mau tilam/bantal jugak..huhu.

Selesai breakfast, jom kita checkin our lodge.  Our lodge pun tak jauh dari airport.  Berpandukan gps...lebih kurang 10 minit dah sampai lodge kami.  Mujur kami dibenarkan checkin awal. Julie (tn lodge) tengok kami macam letih semacam aje...kebetulan bilik pun dah siap..boleh aje terus masuk bilik.

We stayed at the Amalfi Motor Lodge on Riccarton Road.  Very clean and comfortable accommodation on a busy road but you didn't notice road noise.  Warm and clean rooms and fresh towels daily.  Owners were lovely, Julie and Allan two wonderful people.

A nice, clean place to stay.  Everything you need is here.  Allowed us to check in early.  Good location and easy to find.  Not too far from the airport.

Stayed just the one night here and will return again here before we flying off to Sydney. Friendly welcome, checked in and shown to our room, which had a nice comfortable bed, bathroom and small kitchen area. And wifi is  available too.

Kami tidur sekejap...kononnya nak lena la 1/2 jam...emmm...haraammm...3 jam berlalu sudahh....lena punya letih dan mengantuk tahap tak tahan sangat dah.  Hahahaha.

Lepas dah mandi semua...siap semua dah ...dah fresh dah masing-masing..jom la kita keluaq pi cari makan ka...pi cari taman bunga ka....pi tengok-tengok tempat ka.... Kita mai tempat orang..harus la kita berjalan yea dakk..tak kan nak perap dalam bilik.  Kalau nk perap dalam bilik..pi la balik...hehehehehe.

Set GPS..Botanic Garden...zasss sampai.  Mujur ada GPS ni...kalau tak mau naya kami memusing  without it!!  Christchurch Botanic Garden ni sanga luas dan cantik.  Masuk adalah percuma.  Sesuai dengan gelaran The Garden City, city yang penuh dengan bunga-bungaan.

Nice car..!! Vintage car.

I adore the flowers...sangat cantikk..!!

The tulips...ohhh gossshhh..!! Tak tahaannn

Cherry blossom pulakk...!! Banyaakk bunga ni kat sini...cantikk!!

Tasik ni ada itik...peramah itik-itik kat sini.  Masa snap gmbr ni..ntah mana depa pi..

My beloved cousins

Tengokla garden ni..bertapa cantik dan bersihnya...

Boleh terus duduk atas rumput...tak risau ada "t..i" itik ke...anjing ke...kami just seat!!!  Sambil tengok itik2 berenang

Selesai berjalan di sekitar botanic garden, kami mula bergerak ke Pusat Bandar Christchurch.  Kami nak p tengok Catheral Square untuk melihat kesan runtuhan sebuah gereja Anglican akibat gempa bumi pada tahun 2011.

Ini dipanggil 'The Chalice' yang meraikan alaf baru dan ulang tahun ke-150 penubuhan Christchurch.  Ia seperti sebuah menara bercorakkan daun-daun asli New Zealand.

Bahagian Cathedral Square yang runtuh akibat gempa bumi 2011. Gereja terbesar di Christchurch runtuh dan rosak teruk akibat gempa bumi ni.  Puncak menara gereja habis runtuh musnah.  Bermula gempa bumi inila struktur gereja dah tak selamat digunakan.  Siapa sangka pembinaannya yang lama dan gah ini suatu hari tidak dapat digunakan lagi.  Banyak bangunan-bangunan dalam bandar ini tidak dapat digunakan lagi kerana tidak selamat akibat gempa bumi yang terjadi.

Permandangan daripada depan, dah kena pagar supaya manusia tak boleh datang dekat.  Kalau tenung lama-lama..perasaan seperti 'sesuatu' plak bila tengok lama-lama.

Christchurch dulu merupakan bandar pelancongan paling utama di south island NZ.  Banyak bangunan, monumen serta pusat tarikan pelancong yang rosak dalam tragedi tersebut.

One of the attraction was the tram system.  Kalau dah datang Christchurch, harusla kena merasa naik tram.  Tapi sejak gempa bumi tu, perkhidmatan tram telah diberhentikan sebab banyak trek yang rosak.  Masa kami sampai sana, tram tak berapa nak nampak hanya Tramway Restaurant ni aje yang kami jumpa.  Dalam tahun 2013, perkhidmatan tram mula beroperasi kembali, satu demi satu.  Tramway Restaurant ni bermula pukul 7pm..kalau nak mersa colonial syled dining tour...ada 36 seaters..kena book awal-awal.  Cukupla hanya bergambar depan restaurant ni..jadikla..hehehe.

New Regent Street

Kemudian kami berjalan ke Re-Start mall yang dibina menggunakan kontena.  Something unique and difference.  Masa gempa bumi 2011, lebih 800 bangunan yang runtuh dan para peniaga mengambil inisiatif untuk membina pusat membeli belah ini di atas tapak runtuhan Cashell Mall.  Nothing much here..to those yang cari souvenir, DF souvenir ada kat sini. Bare in mind...by 5pm semua tutup..plan your trip well.

Dah tutupp daaaaa...uhuukk uhukkk.... We will come again next week to explore you more..!!

Nothing much to see here dah...jom kita balik...esok long journey to go.  Kena tidur yang cukup, nak drive jauh lagi ni.  I will continue my next journey soon.