Monday 17 December 2018

Trip to Thai_Part 1


Salam to all my dear friends and family.

Bermulalah kisah perjalanan saya ke Thailand on 4th Dec - 10th Dec. Ni la 1st time saya nak ke negara Thailand. The journey begins from KL Sentral to Padang Besar - Padang Besar to Hua hin.  Kami sampai di Station Padang Besar pukul 12.45pm camtu. Our next train to Hua Hin is at 6pm (Thai time). Still early, kami singgah makan dulu di Padang Besar dan solat kat area Aked Niaga.  Pusing-pusing kejap kat Aked Niaga ni..dalam pukul 4pm camtu kami ke station Padang Besar. Tak jauh dalam 15 minit jugakla jalan kaki ke sana.  Tapi saya dengan Kak Su kena mengheret bag besar kami tu yang letih sikit..hehehe.. Saya tak boleh nak bawa bag pack sebab saya ni bukan type of person yang bawa sikit-sikit barang. Knowing me yang jenis kalau travel segala benda kena lengkap.




Pagi-pagi kami dah sampai KL Sentral. Bfast dulu kat McD..lepas tu solat subuh. Our ETS train depart at 7.00am to Padang Besar.





Makan lagi dalam cafe' ETS.. makan lasagna..yummehhh :)



Kami sampai station Padang Besar dalam 12.45pm.



Ni area Aked Niaga..imagine luggage I yang super besar ni kami heret ke hulu ke hilir..adooiii...letih weyy..!! :D


Settle cop passport..legaa. Senang sangat imigration depa ni tak banyak kerenah...just be yourself.


Tiket kami and borang kastam.


This train is to Hatyai..sangat klasik..no aircond...mmg basic aje coach depa ni.


Ni la kaunter simcard tu. Memang depa aim tourist je ni...jual kat pintu exit kastam ni ajer. Bagi phone kat depa...depa will do everything sampaila kita connected to the internet. Sekarang ni rasa kalau tak ada internet tak boleh nak survive kot...hehehe.



Train delay 1/2 jam.




Sedang menyesuaikan diri dan keadaan..:)



By 4pm kami dah turun beratur untuk cop passport kami. Kami just follow the crowd asal kami selamat lepas imigration tu dah Alhamdullah.Sebelum tu kami jumpa penjual simcard dengan harga RM30. Unlimited data for 8 days. Haa..guna sampai lebam..unlim ited data tuu..hehehe. So, while waiting for the train, sepatutnya 6pm kan..delay dalam 1/2 jam je pun..takperla kan..bukan tak pernah merasa delay delay ni kann..:)  Bila train dah sampai tak perlu risau nak rebut ke apa ke sebab seat kami bernombor. Seronok naik train ni tapi perjalan dia memakan masa yang agak lama jugakla...to those yang nak relax-relax nak cuba pengalaman baru boleh try naik train ni yang mengambil masa dalam 15 jam + 5 jam dari KL Sentral ke Padang = 20 jam in total!! Baru betul adventure kan..hehehe.  Train ni lengkap semua (tandas, cafe + aircond) Train ni kalau travel waktu siang kita boleh duduk sembang-sembang dengan partner kita. Then dalam pukul 8pm (Thai time) konduktor dia akan cater setiap passenger untuk tukar seat tu jadi katil. Menarik bila tengok dia pasang katil tu. Memandangkan perjalan dari Padang Besar ke Hua Hin ni agak lama (kalau tak delay), so konsep seat dia adalah "kerusi di waktu siang dan katil di waktu malam" di setiap coach. Setiap coach akan ada dua seat boleh terus duduk "mengadap" dan bila tiba waktu malam, sorg tidur dikatil atas dan sorg tidur dikatil bawah. Malam tu saya tidur lena jugakla macam tidur dalam buaian kan..hehehe.


Berhenti lama kat Hatyai.  Katanya ada sambungan gerabak dari arah mana tak pasti plak.


Tengah tunggu gerabak lain yang akan bersambung disini.




Di station Hatyai ni ada je peniaga2 datang jual macam-macam. Buahla...pulut ayam la...air la... kuih-kuih... Tp, to be save sebaiknya tak payah la beli. Beli siap-siap kat Padang Besar. Kita tak tahu tahap halal kt situ kan.  Ada je gerai islam sekitar station Hatyai..tapi saya tak turun pun..takut terlepas train..:)



This is our dinner. Pulut Ayam. 


While waiting kami membawang..hehehe


Inila dia konductor yang made our bed. Mmg damn serius mamat ni...tak senyum langsung. Tekun betul buat kerja.


Ok dah siap!! Jom tidoo.. 


Sunrise..masa ni dlm pukul 6am lebih camtu.



Sambil menikmati view kat luar tu...sambil fikir bila nak sampai Hua Hin..rasa dah lama sangat dalam train ni..huhu.


Akhirnya...kami selamat sampai Hua Hin 7.45am






Sessi bergambar masa ni...sambil mencari tuk tuk.


Tuk tuk ni yang akan bawa kami ke guesthouse. 
thb150 /5 = thb30 / rm3.00


Kami buat arrangement dengan Mr Rean ni to come and fetch us at 10.30am. Dia akan bawa kami tour sekitar Hua Hin dengan hanya thb1000 / 5 = thb200 / RM20 seorang.

Kalau diikutkan checkin time is at 2pm. Alhamdulillah rezeki kami dapat masuk bilik awal. Lega rasanya dapat mandi setelah seharian dalam train kan.  Lepak rehat kejap dalam bilik by 10.30am kami siap dan janji dengan Mr Rean.

Sedikit info tentang keadaan coach yang kami naik :-

Toilet ada 2, 1 duduk 1 cangkung. Yang jenis susah nak seimbangkan badan, pilihla yang cangkung. Sebab train ni bila bergerak, dia goyang-goyang ya. 
- Dlm toilet ada shower, kotla uolls plan nak mandi kan dalam train, as for me idokla..tak puas rasanya.
- Sinki pun ada 2 juga kat area toilet situ.
- Plug untuk charge electronic device pun ada cuma agak limited.

Info tambahan :-
- Bawala selipar untuk mudah kita nak bergerak dalam tren, lagi lagi kalau nk p toilet.
- Please make sure barang-barang seperti toiletaries, selipar dan baju/tudung yang ditukar diletakkan dalam daily bag uolls, so that senang sikit uolls nak access barang-barang uolls masa dalam train.
- Bawa juga extra powerbank so senang sikit nak caj handphone. Sebab plug yang ada tu kalau dah penuh ke, atau jauh dari seat ke, jenuh jugak la nak berdiri tunggu handphone di caj.

Sekian dulu...to be continue soonn...

Tunggu tauuu..:)




No comments: