Monday 5 October 2020

Turkey Day 8 : Istanbul & Good Bye Turki

Salam to all my dear friends and family.

Lawatan terakhir kami adalah ke Topkapi Palace. Kami pun tak lama dalam ni...dalam sejam lebih sikit kot..lepas tu kami dah rush ke airport..nak balik Malaysia dah..huhuhu

Topkapi Palace ni merupakan kediaman rasmi Kesultanan Uthmaniah selama lebih 600 tahun lamanya. Pembinaanya telah bermula pada tahun 1459 pada zaman pemerintahan Sultan Mehmed II. Istana ni terdiri daripada 4 dewan dan banyak bangunan-bangunan kecil sekitarnya. Pernh suatu ketika dulu istana ni pernah dihuni oleh 4,000 orang di dalamnya.

Selain menjadi tempat kediaman kerajaan, istana ni dijadikan tempat acara-acara rasmi kenegaraan dan hiburan. Sekarang ia telah menjadi muzium yang menjadi tarikan pelancong. Di dalam ni juga ada bahan peninggalan Islam zaman nabi dulu..diantaranya ialah pedang dan jubah Nabi Muhammad s.aw.






Harga tiket ni dah termasuk dalam pakej..dah tak perlu bayar apa-apa dah lagi. 








Cantik senibina ceiling istana raja ni.



Memang payah kalau nak amek gambar tak ada 'bangsa depa' ni...spoiled betul!!



Berlatar belakang Selat Bosphorus. Ia adalah selat yang memisahkan antara Eropah dan ASia. Kami berpijak di bumi Turki bahagian Eropah..tapi sebelah belakang tu adalah bumi Turki bahagian Asia.


Turki adalah negara unik. 5% dari Turki terletak di sebelah Eropah dan 95% lagi terletak di sebelah Asia. Namun, Turki memilih untuk bersama dengan kesatuan Negara Negara Eropah ataupun dikenali sebagai European Union (EU)








Ok dah..jom balik...setelah puas meneroka setiap sudut di dalam istana ni. Besar giler istana ni..sejam tak cukup nak explore.


Kami terus pergi ke airport..flight kami tengahari. Kena kena ada kat airport 3 - 4 hours before depart.  Ni pun bukan balik Malaysia lagi...bukan direct flight...kena transit Dubai.  Gambar atas tu is a Goodbye from Mr Jan our tour guide.

Beratur nak check-in



Dah ready nak depart to Dubai.



Dah nak gelap


Dah nak sampai Dubai. Transit lama jugak kat sini... Pagi besoknya baru bertolak balik ke Malaysia.


Makanan ruji pelancong Malaysia..hehehehe





Mengopi kt Costa..masa ni pukul 3 ke 4 pagi...ngantuk..tp x boleh tidur.



Airplane dah ada...tapi tak boleh nak boarding lagi...lambat lagi..belum time.


In flight meals



Masa ni dah nak sampai dah...



Our last group photo sebelum kami semua balik ke kampung halaman masing-masing. Ada yg nak balik Kedah, nak balik Penang, nak balik Kuantan, dan jugak KL..:)


Dalam bas on the way to KL Sentral. Letihhhh rasanya..tak sabar nak sampai rumah..nak tidurrrr...zzz

Berakhir sudah perjalanan saya ke Turki, Nov 2019.  Banyak kenangan manis bersama kawan-kawan baru. Syukur Alhamdulillah...Allah bagi rezeki pada saya..untuk saya dapat melihat keindahan negara Turki.

Saya harap sangat agar Covid19 ni segera pulih...agar kita semua dapat menikmati kehidupan seharian kita seperti biasa...travel ke luar negara seperti biasa:)


No comments: