Monday 10 November 2008

Terpaksa tukar status..


Hari sabtu lepas, lepas pegi pasar beli barang-barang dapur sikit, beli breakfast, mengemas rumah sikit-sikit...tak kotor sangat pun...lap-lap habuk aje. Keluar semula pegi cuci kereta. Selalunya saya buat sendiri kat rumah..tp minggu lepas sebab banyak sangat pasir dalam kereta tu terpaksala bawa kereta saya pegi cuci/vakum. Saya tak suka kereta saya berpasir-pasir nih or ada benda-benda alien...kotor dan tak selesa.


Sampai kat tempat cuci kereta tu, biasala orang-orang yang sepatutnya cuci kereta tu...cucila macam biasa. Lepas dah cuci bersih, drive ke tempat vakum pula. Saya keluar aje dari kereta, bagitau kat budak bangla tu, vakum dan cuci getah ni. Nasib dia faham. Well, kat tempat tu jugak ada disediakan tempat untuk wax kereta. Adala beberapa orang mamat melayu ni duduk situ tunggu customer sambil bertanya kat customer-customer yang lain sama ada nak wax kereta mereka ke tak...adala beberapa jenis service wax kat situ..which is saya tak ambil peduli dan ambil kisah.


Dari cara pandangan mamat melayu tu, macam gatal aje...naik menyampahla pulak. Pandang saya aje senyum, pandang saya aje gelak...pandang saya aje kenyit mata...rasa macam nak sepak aje. Saya pun bukan sengaja nak pandang depa-depa tu....cuma kat situ ada juga customer-customer yang lain. Suka hati sayala nak pandang sesiapa pun.


Finally, siap cuci/vakum kereta saya. Saya dah bayar dan nak masuk dalam kereta..tiba-tiba datan gsalah seorang dari mamat tu approach. Dia belek-belek kereta saya, sentuh-sentuh kereta saya....dia kata banyak calar...warna dah tak smooth. Dia tanya -


Budak A : Adik nak wax kereta tak? Kami ada sediakan service untuk wax kereta..murah aje dik tak mahal. Lagipun abang tengok kereta adik ni banyak calar sana..calar sini, kalau kereta adik ni abang wax...nanti warna tu akan tahan lebih lama... (cara dia tu macam kerang busuk..tersengeh-sengeh..menyampah betul)



Me : Takpela.....terima kasih...lain kali aje.


Budak A : Alaa...adik kejap aje tak lama, dalam 3 jam aje wax ni. Untuk adik ni, abang charge cuma RM50...3 kali kami wax. Tapi untuk orang lain tak dapat harga RM50 ni. Murah ni tau adik.


Me : Takpela...lain kali aje, nanti kalau saya nak wax ke apa ke...biar 'suami' saya yang datang bawa kereta saya ni. Terima kasih. (Muka saya dah lain macam dah, agaknya dia tak reti bahasa melayu ke, orang kata tak nak tu..maknanta tak nakla!!..isshhh!!!)


Budak A : Oohh..dah kahwin. Ingatkan tak kahwin lagi. Minta maaf yea. Okla...nanti Puan bagitau kat suami puan mengenai service kami kat sini. (Sambil tertunduk-tunduk macam orang jepun pulak minta maaf)


Me : Ok. (Sambil masuk dlm kereta...then drive out)


Buang masa aje layan orang macam ni. Kalau nak good service from customer, buat cara yang betul....bukan cara nak mengatal macam ni. This is not my 1st experience...dah banyak kali saya kena macam ni. Tp, bukan kat sinila tempat lain.


Dari saya membazir duit bayar wax kereta ni, lebih baik bagi papa buat. Puas hati....papa memang suka wax kereta saya ni...dan jimat belanja. Satu tin car wax tu, boleh buat banyak kali not only 3...but more than 3 tau.


Disebabkan adengan tersebut terpaksa saya menukar status saya dari single kepada isteri orang..heh..heh..heh. Cover beb!! Kalau tak buat macam tu...lain kali bila saya pegi sana cuci kereta lagi, nanti ada yang gatal naik bulu pulak.

4 comments:

Anonymous said...

hey eira...tukar status tue...biasaaa..esp. utk org2 yg vogue cam kita nie..hehe...just b careful la with this type of people..

Encik Ayie Yang Garang said...

hak hak hak.. tuh lah. betul cakap iza tuh.. bukan salah incik abang yang gatal miang tu.. tapi it was your fault la kut being vogue and beautiful.. lain kali sekeh kepala jantan miang tuh bagi pihak saya yer..

Aina@Azila said...

Amboi amboi Encik Azrin yg garang, bagusnyer statement "it was your fault la kut being vogue and beautiful.."..ehem...

Syiera, jemput laa dtg rumah akak,sambil tu boleh tolong sapu-sapu rumah akak leh tak? Akak amattlah malas bab sapu sapu ni...he he he...**just kidding.

Syiera said...

hi iza - mmg kena extra carefull kalau nak hidup kt KL ni. :)

hi encik azrin yg garang - [your fault la kut being vogue and beautiful] thanks for your compliment :P :D

hi aina@azila - tolong sapu-sapu? boleh..boleh...address please..:) :D