Friday 5 March 2010

I d' Beijing - Part 1


Salam semua...

Kali ni saya nak menceritakan mengenai trip saya ke Beijing. MAS flight direct ke sana mengambil masa selama 6 jam. Time difference pun sama dengan Malaysia. Duit RM cuma 1/2 of RMB. Senang sangat nak buat calculations. Suhu masa saya kat sana teramatla sejuknya -2, -3 to -5..and still snowing..merasala suasana winter lagi.

Sampai sana kami disambut oleh Anita. She is our tour guide yang sangat fasih berbahasa melayu. Dia mengambil masa setahun untuk fasih berbahasa melayu dan belajar di University Beijing. I'm impressed!!

Kami terus di bawa ke Masjid Nan Dou Ya untuk menunaikan solat...lepas tu ke restoran muslim untuk makan malam. Masa kat sini, tak payah risau bab makan dan solat. Semuanya terjaga dan terjamin. Puas hati sangat.

Lepas dinner, kami di bawa menyaksikan Acrobatic Show. It was no surprise that the show was very entertaining. Five superbikes with riders without protective helmets, criss-crossing the inside of a small steel cage. One misstep and they could all tumble into a forrifying heap. Their timing and precision was simpley awesome!!

Masjid Nan Dao Ya

Masa ni kat Acrobatic Show. Gadis2 cantik dan sexy dgn aksi menarik mereka..tergamam kejap.

Dlm globe ni la 5 motorsikal berpusing secara serentak


Depan entrance Acrobatic centre


Next day, lepas breakfast kami pergi ke Istana Lama (Forbidden City) iaitu istana utama bagi maharaja China zaman dahulu. Ia adalah satu bandar larangan dimana rakyat awam dilarang masuk ke kawasan ini tanpa tujuan. Ia mempunyai keluasan 720 000 meter persegi mengambil masa selama 14 tahun untuk dibina. Istana ini juga dikatakan mempunyai 9999 bilik. Bayangkan berapa banyak pekerja dan masa diperlukan untuk membersihkan bilik sebanyak itu. Istana ini berumur 500 tahun!!

Kemudian kami ke Tiananmen Square, dataran yang terbesar di dunia yang dikelilingi oleh Great Hall.

Kemudian kami menunaikan solat di Masjid Chao Nei yang merupakan masjid tertua di Beijing..dan ke Muslim Super Market dan Niuje. Tempat ini adalah pasaraya untuk penduduk islam di Kota Beijing.

Forbidden City


Tempayan ni digunakan oleh gundik maharaja cina utk mandi..:P


Ini ialah perpustakaan..bagus2..berilmu jugak maharaja dulu2 kan..:)

Sekitar Forbidden City, masa ni nak naik bas..kena berjalan sejauh 500meter kot..tak ada parking yg dekat area situ..jauuhh...dgn sejuks!!! 'sigh'


Tugu @ Tinanmen Square

Tiananmen Square berlatar belakangkan gambar Mao Ze Tung

Sekitar perkarangan Tiananmen Square



Masjid Chao Nei, masjid tertua di Beijing.


Shopping sket kt Hard Rock ni..cewaahh..mentang2 1/2 of RM..borong sakan...hehehehe





2 comments:

suriani said...

ira oh ira..
mmg cantek2 pemandangan kat situ ye?
semuanya ada ciri2 kecinaan, kan?

Syiera said...

hi umi ameer,

A'ah...klasik view kat sana, very the chinese concept.