Sunday 16 February 2020

Umrah_Part 1

Salam to all my dear friends and family.

Persediaan dan keperluan untuk menunaikan umrah musim sejuk.

Normally cuaca di Mekah & Madinah start sejuk dari October - Februari. So, saya nak share sikit persediaan dan keperluan untuk yang pertama kali menunaikan umrah di musim sejuk.

1. Baca buku tentang Umrah/Haji

Banyak buku2 panduan Umrah terjual di pasaran. Terus terang saya katakan saya banyak refer ilmu dari Abg Wan and Kak Hus..depa lebih pengalaman dan dah ke Mekah & Madinah sebanyak 5 kali.

2. Tonton Video

Untuk lebih faham, saya banyak tonton videa di Youtube berkaitan mengerjakan ibadah Umrah. Senang sikit faham.

3. Kursus Umrah

Selepas kita dah daftar umrah, kebiasaannya agensi akan buat Kursus Umrah. So, kita luangkan sedikit masa untuk tambah ilmu, masa ni lagi best...apa yang kita musykil boleh terus direct je tanya..ada buat amali juga macamana nak buat tawaf & saie.

4. Persediaan Mental, Fizikal & Rohani

Kita ke sana untuk beribadah, jadi lengkapkan diri semaksima yang mampu. Hanya diri kita tahu tahap mana kita berada. Jadi mohonla dari Allah SWT. Macam saya, banyak yang saya perlu prepare untuk persediaan rohani. Kita mohon dari Allah SWT, InsyaAllah dipermudahkan.

Haa! satu lagi, jangan lupa amik suntikan vaksin Meningococcal Meningitis. Persediaan untuk antibodi kita.

Selain dari tu, kena start jogging or brist walk untuk tambahan stamina. Sebab semasa mengerjakan umrah banyak menggunakan kekuatan fizikal lagi-lagi time tawaf & saie.

5. Persediaan Passport

Haa ni pun penting!! Please check validity passport uolls semua. Passport mestil mempunyai tempoh sah laku lebih dari 6 bulan.

6. Persediaan Barang-barang untuk dibawa ke tanah suci

a). Telekung sembahyang (2 set - telekung sahaja kain tak yah)
Saya bawa 2 set telekung. Cukup ke??? Inshaallah, sebab mostly  kebanyakan masa kita akan ke masjid hanya dengan memakai telekung saja dengan stokin.

b). Mini Telekung (2 helai)
Saya bawa 2 helai warna hitam & putih. 

c).Stokin tawaf (1 pasang)
Stokin tawaf memang sangat membantu tau! Semasa melakukan tawaf & saei banyak berjalan so pakailah stokin tawaf. Saya suka buat tawaf sunat sebelum masuk Subuh (jadinya kalau pakai stokin biasa, boleh terasalah tumit).

d). Jubah (3 helai)
Tak payah bawa banyak-banyak sangat jubah cukup 3 helai sahaja. Musim sejuk badan kita tak berpeluh dan baju pun tak berbau. Most of our time kita kat masjid, hinggakan melekat bau Masjid Nabawi kat baju/telekung kita tu.  So pengajaran kat sini, xyah bawa banyak jubah. Nanti beli je kt sana sebab banyak pilihan. Yang pastinya kena pilih kualiti. Hehe.

e). Seluar
Seluar ni saya pakai dalam jubah atau baju labuh paras lutut. Jangan risau dekat sana tak berpeluh sangat. Yang penting selesa. Hehe.

f). Tudung & Anak Tudung
Tudung sarung atau khimar biasanya saya pakai ketika ziarah ataupun semasa tawaf sunat. Bawa yang labuh sikit, so boleh terus bawa untuk solat. Bawa khimar pun bagus juga sebenarnya.

g). Stokin tebal (5 pasang)
Stokin ni saya pakai masa solat. So kulit kaki tak nampak ketika solat. 

h). Hand socks (3 pasang)
Kebanyakan jubah, lengannya lebar. Jadi sangat sesuai pakai handsocks. Selesa dan yang paling penting jaga aurat lengan kita.

i). Sejadah
Saya standby je sejadah sbb kalau di area Mataf ada area yg tiada Karpet, so guna je sejadah. Sama juga time di Masjid Nabawi, waktu Subuh kalau dapat bahagian luar sejuk dahi nak sujud. Saya bawa yg nipis senang nak lipat masuk beg.

j). Purdah (1 helai)**
Ada ustazah yang mencadangkan untuk pakai masa nak masuk Raudhah. katanya supaya kita kelihatan seperti orang Arab disana. Tapi saya tak pakai pun. Hanya bertelekung hitam je. Kalau musim sejuk, sangat membantu bagi sesiapa yang ada hidung sensitif.

k). Long John (sepasang)
Takde Long John, sweater pun boleh tapi Long John lebih berkesan, lagi-lagi kalau pergi waktu musim sejuk. Saya keluar ziarah selepas Subuh, terasa sampai ke tulang juga la sejuk. Nak2 pada yg jenis xtahan sejuk macam saya ni. Long John saya beli brand Uniqlo..sangat selesa. Cardigan dan baju tebal bawa jugak. Waktu Subuh di Mekah dan Madinah agak sejuk. Waktu ziarah pun cuaca sana agak dingin elok bawa cardigan.

l). Kasut bertutup (bagi jemaah perempuan) / selipar
Sepanjang di sana, saya lebih selesa memakai kasut bertutup. Saya bawa sepasang kasut bertutup & sepasang sandal. 

Jangan lupa bawa uncang/beg kasut. So senang bawa masuk dalam masjid. Di luar Masjidilharam ada disediakan plastik tp lebih senang kalau kita bawa uncang kasut sendiri.

m). Al-Quran
Bawa yang kecil je. Kalau xbawa pun boleh guna Al-Quran dalam masjid.

n). Botol spray wuduk
Macam2 kebarangkalian boleh berlaku. Standby botol spray wuduk, ni penting. Kalau terbatal wuduk, senang nak guna. Tapi make sure belajar cara penggunaannya. Refer kat youtube je pun dah okay. Sekarang kan semua di hujung jari. Huhu

o). Hanger
Untuk sidai jubah sebab dobi mahal juga dekat sana.

p). Phone charger & Universal Adapter
Yang ni mesti semua ingatkan. Utk adapter depends pada hotel yang kita stay.

q). Ubat-ubatan & Supplements
Beberapa hari sebelum pergi umrah, saya pergi ke klinik and bagitau nak ambil ubat bekalan untuk umrah. Nurse terus bagi ubat demam, batuk, selsema & sakit tekak.

Alhamdulillah, kami sihat ketika berada di sana cuma batuk-batuk sikitlah.Walaupun medical card dah termasuk dalam pakej umrah, kita bersedia dalam segala kemungkinan. Tak salah kan. Kita ikhtiar, semoga Allah permudahkan segala urusan.

r). Barang penjagaan diri
-  Skincare - wajib ya. Walaupun kita x bermake up di sana, tapi sana kering. So kita still kena pakai skin care. 

- Toiletries & Deodorant - Saya ada beli shower cream Dettol. Bila keadaan kering, kulit kita senang untuk dapat kegatalan. Bawalah product yang sesuai dengan kulit kita. Deodorant saya beli yang dekat Watsons je yang tiada bau.

- Lip Balm - untuk mengelakkan bibir kering. Ni saya guna vaseline terbukti berkesan

- Losyen - Cuaca yang sejuk/dingin & kering akan membuatkan kulit menjadi kering dan pedih. Jadi, seeloknya kalau kita sapu krim pelembap tu setiap kali nak ke masjid ataupun sebelum tidur.


Saya harap sharing kali ini bermanfaat untuk rujukan kita semua 

No comments: