Sunday 16 February 2020

Umrah_Part 3


Salam to all my dear friends and family

Setelah cukup rehat, by 3am++ kami bersiap dan berjalan ke masjid. Syukur sangat masjid tak jauh...keluar aje dari hotel...jalan tak sampai 5 min dah masuk pintu masjid..Alhamdulillah.

Our 1st Subuh kat Masjid Nabawi..new experience for me. Rasa seronok aje nak ke masjid pagi-pagi..bangun mandi pakai baju baru..feel so fresh!! Yelahh..kita nak mengadap Allah kenala dalam keadaan bersih..tak gitu?


Subuh di Masjid Nabawi. Masjid Nabawi adalah sangat cantik! Suasana di sini sangat damai, sangat tenang, sangat mengembirakan, susah nak digambarkan dengan kata-kata.


Duduk 24 jam dalam masjid ni pun takde masalah, sangatla best..haaa gitu auranya!! Suasana dia sangat menggamit nafsu nak beribadah. Suatu kedamaian lain macam walau jemaah penuh dalam masjid tu. Orang kata aura Raudhah tu dan bumi Madinah yang penuh barokah dengan Rasulullah SAW ada disana. Dan bagi yang first timer, harusla jakun dengan payung besar dan kubah bergerak ituu..hehehehe.




Pukul 3am++ dah ramai orang kat masjid



Fairel tengah sedap lena..kesian plak kat dia. Tp, mujur la dia tak banyak ragam..baik budaknya :)


Our 2nd selfie kat masjid nabawi


Group photo lepas solat Subuh. Hujung tu dah boleh nampak matahari dah nak naik.


Our first breakfast in Madinah



Ahli jemaah dari Amazing Umrah


Mutawif sedang beri penerangan.


Masjid Nabawi adalah Masjid ke-2 paling suci dalam agama islam. Masjid pertama yang paling suci adalah Masjidil Haram di Mekah dan Masjid paling suci no. 3 adalah Masjid Al-Aqsa di Palestin. Masjid Nabawi adalah masjid ke-2 yang dibina sendiri oleh Rasulullah SAW. Masjid pertama dibina oleh Rasulullah SAW adalah Masjid Quba. Pada awal-awal masjid ini dibina ianya terletak disebelahan rumah Rasulullah dan makam Rasulullah jugak terdapat di dalam masjid ini. Ya Allah..terasa dekat sungguh dengan Rasulullah.






Sangat digalakkan banyak beribadat di Masjid daripada duduk di hotel. Boleh beriktikaf, membaca Al-Quran dan berzikir kerana mendapat pahala. Kalau dah penat..boleh tidur di dalam masjid pun dapat pahala tau..mudahnya mengumpul pahala di sini..Allah Maha Pemurah.



Yang ni pula adalah tong air zam-zam. Boleh minum sesuka hati banyak mana pun. Perasan tak tong yang ada tulis biru tu? Yang ada tulis biru air zam-zam suam dan yang tiada tulisan biru tu air zam-zam sejuk. Digalakkan kita bawa botol air kecil supaya boleh 'tapau' air zam-zam buat bekalan untuk ambil wudhu'  Kalau kita minum air zam-zam ni memang tak rasa puas..rasa macam nak nak nak selalu aje minum..rasa dia lain..sedap lain macam. Tak tau nak habaq camne.



Ini pula pintu dibahagian wanita. Kat pintu ni akan ada polis berjubah hitam jaga depan pintu. Mereka akan pastikan camera tak boleh dibawa masuk. Manakala handphone dibenar bawa masuk. Respectla dengan polis2 wanita ni. Walaupun ramai giler jemaah masuk pintu masjid tapi mereka terror check setiap jemaah yang masuk. Garang jugak depa ni.



Setelah selesai ziarah sekitar Masjid Nabawi, kami semua dah boleh rehat sehingga waktu Zohor.  Balik hotel rehat kejap then bersiap untuk solat Zohor.  Kami ke masjid agak awal untuk mencari tempat dalam masjid supaya tak berasak-asak dengan jemaah lain. Sesudah solat kami balik ke hotel, makan dan berehat, tidur, then bersiap untuk solat Asar.  Lepas solat Asar..jalan-jalan sekitar bandar Madinah kejap lepas tu balik hotel. Kemudian bersiap untuk ke masjid untuk solat Maghrib..dudukla kt masjid hingga ke Isyak. Dalam pada tu, kita boleh buat solat sunat hajat, solat sunat tahiyyatul masjid, solat sunat taubat, dan seterusnya. Untuk melengkapkan umrah kami ni, kami diberi tugas untuk membaca al-quran seorang 1 juz untuk kami khatam al-quran di Madinah ni. Dan sekali lagi khatam di Mekah.

Selesai solat Isyak, kami balik hotel dan makan.  Berehat kejap, by 11pm kami bersiap semula untuk masuk ke Raudhah. Susah nak dapat masuk ke kawasan raudhah ni. Semua orang impikan nak solat dan berdoa dalam kawasan tu. Raudhah ni duduknya di sebelah makam Nabi Muhammad SAW. Kalau untuk jemaah perempuan ada waktu tertentu je yang boleh masuk. Saya dapat masuk 2 kali..Alhamdulillah. Syukur sangat dapat peluang masuk Raudhah. Lepas tu kawasan raudhah ni karpet dia color hijau. Kalau boleh tak perlu lama-lama dalam tu bagi jugak peluang dekat orang lain untuk masuk. Time masuk tu memang berpusu-pusu orang, nak solat pun kena hati-hati kena ada partner yang jaga sebab takut orang terpijak kita. Alhamdulillah dapat la jugak solat sunat dan berdoa dalam raudhah tu.

Sekian dulu..akan bersambung lagi..:)

No comments: